
Portugalissa ensimmäinen pysäkki oli Viana do Castelo sumuisen moottorimarssin jälkeen 35 mailia Bayonasta. Satama sijaitsi Eiffelin suunnitteleman rautatiesillan vieressä. Sataman suulla oli kävelysilta, joka tosin oli rikki ja siksi aina auki. Satamaan saapuessamme huhuilimme turhaan VHF:ään ja lopulta pysäköimme pilottikirjan mainitsemaan D-laituriin. Sataman varoiteltiin olevan matalampi kuin luvattu 3m. Olimme liikkeellä vajaavuoksen (neaps) aikoihin, mutta matalan veden aikaan ja vettä näytti riittävän, myös sataman sisäänkäynnissä, jossa sähkökartta väitti olevan hyvin matalaa. Satama tarjoaa suojan ja on lähestyttävissä kaikilla keleillä.
Lounaalta palaava satamamestari näki Arin kävelevän konttoria kohti ja otti tämän autonsa kyytiin. Kävi ilmi, että olemme väärässä laiturissa ja siirsimmekin sitten veneen med mooring – laituriin sataman toiselle laidalle. Satamakonttorille oli reilusti matkaa kun kävelysiltaa ei voinut käyttää vaan piti kiertää koko satama-allas. Kun Ari oli menossa suihkuun, sama herra otti Arin veneensä kyytiin. Hän oli menossa kuvaamaan sataman pienintä vierasta – saksalainen kaveri oli tullut tänne asti vajaa neljämetrisellä katamaraanilla ja nukkunut yön teltassa laiturilla!
Toinen suomalaisvenekunta S/Y Adelekin oli suositellut Viana do Casteloa, eikä suotta. Vanhaan kaupunkiin pääsi pienen puistokävelyn jälkeen, kun ensin oli riehunut lasten kanssa rannan leikkipuistossa, joka oli sen verran hieno, ettei sen ohittaminen tullut kysymykseen. Kaupungin vanhassa keskustassa viihtyi hyvin ja sen vanhimmat rakennukset olivat 1500-luvulta.
Portugalilaista nettiyhteyttä metsästäessämme löysimme myös ison ostoskeskuksen, jonka sisäleikkipaikat tarjosivat lapsille lisää huvitusta. Ruoan hintataso oli ilahduttavan edullinen ja söimme maukkaan dinnerin vajaalla kolmella kympillä.
Viimeisimmät kommentit