Close

Pohjois-Portugali Lissaboniin asti

26 Sep Posted by in Matkanteko | 3 comments
Pohjois-Portugali Lissaboniin asti
 

Edellisellä kerralla purjehtiessani täällä Portugalin pasaatit puhalsivat luvatun mukaisesti voimissaan. Tästä kerrasta muotoutui kuitenkin varsin toisenlainen ja tuulet loistivat pitkälti poissaolollaan ja sumussa ei paljon nähnyt.

Etapit:
Baiona (Esp) – Viano do Castelo 8.9.2012 (34,5 mpk)
Viano do Castelo – Leixoes 9.9.2012 (35,3 mpk)
Leixoes – Figueira da Foz 12.9.2012 (65,9 mpk)
Figueira da Foz – Nazaré 15.9.2012 (37,3 mpk)
Nazaré – Peniche 17.9.2012 (25 mpk)
Peniche – Oeiras, Lissabonin vieressä 18.9.2012 (50,9 mpk)

Lokikirjasta kun tavaa tämänkertaisen matkantekomme vaiheet Galiciasta Lissaboniin, niin nämä voidaan pitkälti typistää sanoihin: sumua, kalastuspoijuja ja vain vähän tuulta.

Kalastus on Pohjois-Portugalissa vielä suosittu ammatti

Alueelle on tyypillistä erittäin aktiivinen kalastustoiminta ja erityisesti syyskuussa sumuisuus – yhdistelmä, joka tekee veneilystä hieman raskasta, koska tutkalla kalastuspoijuja ei näe, vaan väistöliike on mahdollista vain, jos jatkuvasti tiiraa sumuun. Tämä myös vähentää yöpurjehduksen, erityisesti moottoripurjehduksen houkuttelevuutta lähempänä kuin 20 mailia rannasta.

Sumu oli tällä kertaa monesti niin läpinäkymätöntä, että esteen näki vain parikymmentä metriä ennen keulaa. Tämä onneksi riittää väistöliikkeen suorittamiseen, koska poijuista lähtevä vaijeri lähtee suoraan alaspäin. Sen verran lähelle yksi näistä pääsi kuitenkin livahtamaan, että varmuus tästä kyllä syntyi, koska potkuriin ei mitään tarttunut.

Aktiivinen kalastus tarkoittaa myös suurta määrää kalastusveneitä, joista ikävä kyllä suurimmatkaan eivät käytä AISia. Pienemmät taas ovat kooltaan lähinnä soutuveneitä, eli näitäkään ei aina saa tutkalla näkyviin. Tämän rannikon aktiivisin kalastuslaivasto löytyy Penichestä, jonka edustalla kalastajia riittää joka suuntaan kaikille vuorokauden tunneille.

Delfiinien ihmettelyä veneen keulassa

Aivan koko matkaa tuuli ei pysynyt poissa, vaan pääsimme purjehtimaan useita tunteja lähestyttäessä Figueira da Fozia sekä Lissabonia. Molemmissa tapauksissa tuuli kiihtyi kierrettäessä kaupunkien edustalla olevia niemenkärkiä. Lissabonin tapauksessa tämä kärki on nimeltään Cabo da Roca ja kovenevassa myötuulessä vene kulki tätä kierrettäessä kuin unelma, useimpien surffien nostaessa nopeutemme yli 8 solmuun.

Kolmas vaara, josta tämä rannikko on kuuluisa, on satamien sulkeutuminen kelin kovetessa. Juuri pari tuntia ennen tämän kirjoitushetkeä Navtexiin ilmestyi viesti, jossa todettiin Figueira da Fozin sataman olevan suljettu alle 11 metrisiltä aluksilta ja Caminhan sataman kaikilta. Tämä johtuu satamien sijainneista jokisuistoissa, joissa joet muodostamat merelle tullessaan jatkuvasti ruopattavan hiekkavallin, joka jyrkentää joen virtauksen ja vuorovesivirtauksen kiihdyttämää aallokkoa entistäkin kovemmaksi. Varsinaisia luonnon muovaamia turvasatamia täällä ei muutoin ole, vaan jokisuistojen tarjoamaa suojaa on parannettu massiivisilla etelään suuntautuvilla aallonmurtajilla.

Tässä vielä typistetty pilotointiopas tälle osuudelle:

Foz do Minho – Pohjoisin Portugalin satama löytyy rajajoki Rio Minon suistosta, mutta joen käytöksen johdosta hiekkavallit siirtyvät koko ajan ja paikkaa ei voi suositella ilman paikallistuntemusta. Myös yllä mainittu kovan tuulen johdosta suljettu Caminha löytyy tästä suistosta.

Ensimmäinen turvallinen satama etelään pyrittäessä on Viano do Castelo, jonka sisäänkäynti on turvallinen paitsi kaikissa kovimmissa keleissä. Pilottikirja varoittaa voimakkaista virtauksista marinan sisäänkäynnin kohdalla, mutta me emme näitä kokeneet.

Viano do Castelon jälkeen seuraava turvallinen satama on Povoa de Varzim, jossa emme käyneet. Kaupunkien välissä ranta on joissain kohdissa matalaa vielä 2 mailia rannikosta ulospäin. Näiden välissä sijaitsee vielä Esposende, jonka sopimattomuudesta veneilijälle varoitetaan vieläpä erikseen.

Povoa de Varzimin sisäänkäynti ei välttämättä ole erityisen miellyttävä, jos aallokko on edes keskikorkeaa. Uusimmassa Yachting Monthlyssä oli muuten pieni maininta uudesta kehityksestä koskien tämän kaupungin vierasvenesatamaa – täällä kuulemma otetaan nyt alkaen 2012 kaikilta vierailijoilta sormenjäljet…ajatus on uusi eikä kovin miellyttävä.

Näkymä Nazarén sataman suulta

Povoa de Varzimin jälkeen seuraava turvallinen satama on Leixoes, näiden välissä sijaitseva Vila do Conde ei sovellu veneilijälle läheestyttäväksi paitsi tyynessä päivänvalolla ja nousuvedellä. Leixoes on Porton esikaupunki ja satama sopii hyvin Portoon tutustumiseen. Porton omaa satamaa, joka sijaitsee Rio Douron suistossa, ei suositella vierailijoille joen hiekkavallien ja joen kovan virtauksen vuoksi (pahimmillaan 6-7 solmua). Leixoes on taasen turvallinen lähestyä lähes kaikissa keleissä ja satamaa tuskin suljetaan missään sääolosuhteissa.

Leixoesin jälkeen ensimmäinen vaihtoehto etelään jatkettaessa on Ria de Aveiro, jonka sisäänkäynti voi olla vaarallinen nopeasti kehittyvän rauhattoman aallokon vuoksi. Jokisuistossa on tilaa lähinnä ankkuroinnille, mutta tuulen suojaa tämäkään ei takaa.

Aveiron jälkeen seuraava satama on Figueira da Foz, jälleen jokisuistokaupunki joen ollessa tällä kertaa nimeltään Mondego. Sataman suuaukko voi olla kovalla tuulella vaarallinen, vaikka aallonmurtajaa on lähiaikoina pidennetty ja joen hiekkavallia ruopattu. Joen virtausnopeus on varsin kova ja aiheuttaa virtauksia myös marinan sisälle.

Majakka Penichen lähettyvillä, tyrskyt rantakallioita vasten ovat massiiviset tyynenäkin päivänä

Figueiran jälkeen seuraava kaupunki on Nazaré, jonka satamaa ei kuulemma suljeta missään olosuhteissa. Lissabonin pohjoispuolella Nazaré ja Leixoes ovatkin ainoat todella turvalliset kovan kelin turvasatamat.

Nazarén eteläpuolella sijaitsee Sao Martinho do Porton matala ja idyllinen lahti, joka sopii hyvän sään ankkurointiin. Kuuleman mukaan lahti on syvempi kuin luvattu 2 metriä.

Nazaren ja Lissabonin välistä löytyy vielä Peniche, jonka satama tarjoaa ainakin kohtuullista suojaa. Penichen länsipuolella löytyy myös hyvän sään ankkuri- ja poijupaikkoja Ilha da Berlengan saarelta. Ericeiran kalastussatama löytyy sekin aivan vierestä, mutta tämä ei tarjoa mainittavaa suojaa.

Reilu 50 mailia Penichestä etelään sijaitsevan Lissabonin omien marinoiden lisäksi alueella on kaksi laadukasta vierasvenesatamaa sen esikaupungeissa Cascaisissa ja Oeiraksessa. Rio Tejo, jonka varrella Lissabon sijaitsee, virtaa sekin varsin kovaa ja 3 solmun virtausnopeus on tyypillinen.

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live
  1. Siiri09-26-12

    Porton Douro-joessa on oikein hyvä Marina Douro. Aivan uusi satama lähellä kaupunkia. Ovat myös ruopanneet joen suun niin, että sisäänajo ei tuottanut ongelmia. Marina Douro ei tunnu vielä olevan yleisssä tiedossa, mutta toivottavasti tilanne paranee. Penichen satamaa ei voi suositella: vähän paikkoja ja kova swelli kalastusaluksista. Cascais on hyvä mutta kallis. Lagos on luultavasti Portugalin paras satama. Vilamoura on absurdi ruotsinlaiva kuivalla maalla. Siellä ei ole (henkisesti) helppo olla yhtä yötä pidempään.

    • sytalisman09-26-12

      Hei ja kiitoksia uudesta tiedosta Porton uuden marinan osalta! Itsekään emme pitäneet Penichen satamasta, juuri kuten kuvailit. Missäpäin itse olette – rivien välistä ymmärsin että ehkäpä Algarvessa? Terveisin Ari

  2. Siiri09-29-12

    Nyt olemme Ceutassa, Espanjan itsehallintoalueella Marokon kupeessa. Sitä ennen kävimme Cadizissa ja Gibraltarilla. Cadiz on oikein viehättävä paikka. Satama on suht’ kaukana kaupungista, mutta sen ei pidä antaa häiritä. Taksi maksaa 5 euroa/suunta, ja satamakonttorista tilaavat sen maksutta oikein kätevästi. Gibraltar on pikku-Britannia, jopa säiden osalta: 3 päivää sadetta lähes tauotta. Mahdolliset venetarvikehankinnat on syytä hoitaa Lagosissa. Sen jälkeen emme ole kunnon “chandleriin” törmänneet. Varsinkin Gibraltar on tässä suhteessa pettymys. Lähes yksinomaan viina- ja tupakkakauppoja. Naapuriveneessä oli odotettu 10 päivää generaattorin korjaajaa + varaosia, tuloksetta. Queenswayn satama on kyllä erittäin hyvä, ja kohtuuhintainenkin. Marina Bay ei vaikuttanut kovin houkuttelevalta, lentokenttä ihan vieressä jne…