Madeira -> Lanzarote (26.10 – 28.10.2012, 281 mpk)

30 Nov Posted by in Matkanteko | Comments Off on Madeira -> Lanzarote (26.10 – 28.10.2012, 281 mpk)

Suomi-”lomailujen” vuoksi blogi-kirjoitus ilmestyy aikamoisella viiveellä, mutta yhdenmukaisuuden vuoksi ilmestyypä kuitenkin…Ylityksessämme Madeiralta Kanarian saarille ei onnekkaasti sattunut mitään kovin erityistä, yllättävän vaikeata oli vain taas löytää sopiva sääikkuna, matalapaineet kun ovat nyt selvästi mieltyneet myös eteläisiin reitteihin. Tätäkin kirjoittaessa Lanzarotella sataa taas ja täällä kun piti aina olla aurinkoista.

Odottelimme useamman muun veneen kanssa sopivaa säätä ylitykselle Madeiralta Kanarialle lähes kahden viikon ajan. Kun sitten sopiva ikkuna löytyi, se oli pituudeltaan vain reilut 3 päivää. Ikkunan tiukkuudesta kertoi ehkä jotain se, että kun satamastamme useat veneet lähtivät noin 15 tuntia meitä ennen, torstai-iltapäivästä, he raportoivat aivan erilaisesta merenkäynnistä kuin se mitä me kohtasimme, kun lähdimme liikkeelle vasta perjantai-aamusta. Ystäväveneemme Waimangun Timin kanssa käydystä kirjeenvaihdosta kävi ilmi, että he olivat joutuneet vaihtamaan kolmanteen reiviin Madeiran tuulivarjon loputtua jo Isla Desertasien kohdalla ja kokeneet aallokon vaaralliseksi.

Aamuauringossa Madeira taustalla

Me saimme vastaamme samassa kohdassa vain hieman epämiellyttävän aallokon ja silloin Kaius oksensi ensimmäistä kertaa veneessä, tosin varmaankin samanaikaisesta iPadin tuijottamisesta johtuen. Mutta hinta oli tällä lähdön viivyttelylläkin – pystyimme purjehtimaan vain ensimmäiset 18 tuntia ja loput meni koneajoksi.

Pohdiskelimme ennen lähtöämme Timin kanssa ajoituspäätöstä ja hän pelkäsi eniten tuulen kääntymistä eteläiseksi ennen perillepääsyä, joten ottivat sitten tietoisen riskin  lähtöajan osalta. Tuuli sittemmin kääntyi vastaiseksi vasta myöhemmin ja luulen että virheellinen tieto johtui taasen yleisestä tavasta luottaa liikaa GRIB-säätiedostojen raakatietoon, jotka ovat usein väärässä. Itse olen ollut eniten tyytyväinen www.predictwind.com -ennustepalvelun korjattuihin malleihin, jotka ovat usein pessimistisempiä ja tälläkin kertaa enemmän oikeassa. Tosin en luota tähänkään, jos erimielisyys eri tietolähteiden välissä on liian suuri. Käytän referenssinä Passageweather.com – sivustoa, mutta tämän aaltoennusteet ovat usein liian optimistisia. Hyvän yleiskuvan Atlantin säästä saa Ocean Prediction Centeriltä, jossa mm. sääguru Lee Chesneau oli aiemmin töissä.

Sateenkaaren vieressä toinen samanaikaisesti Madeiralta lähtenyt Equinox-vene

Saavuimme ilman vastoinkäymisiä Lanzaroten eteläpäässä sijaitsevaan Marina Rubiconiin keskipäivällä 28.10.2012. Seuraavana aamuna lähdimme vielä pikareissulle läheisen Fuerteventuran pohjoispäähän, jossa Hannan veljen Mikon perhe oli lomailemassa. Haimme heidät Corralejon täydestä satamasta ja ajoimme ankkuriin läheisen Isla de Lobosin läheisyyteen. Hauskan päivän päätteeksi ankkuroimme vielä Corralejon edustalle ja siirsimme koko porukan kumiveneellä tämän kivan lomakaupungin rantaan. Pimeässä ajoimme vielä takaisin Rubiconiin.

Lanzarote ja Fuerteventura ovat niin lähellä toisiaan, että koko päivän pituudeksi jäi vain 24 merimailia.