Close

Hiekkapuhallusta ja vähän muuta

12 Mar Posted by in Venetekniikka | Comments Off on Hiekkapuhallusta ja vähän muuta
Hiekkapuhallusta ja vähän muuta
 

Talismanin kevätkunnostukseen kuului pohjan täysimääräinen uusiminen, tätä kun ei veneen historiassa aiemmin ollut tehty, vaan myrkkymaalia oli vain vuosittain paikkamaalattu ohennettuna aiempien kerrosten päälle.  Paikkamaalaus sopii sinänsä hyvin itämeren olosuhteisiin ja ohennus vähentää maalikerroksen paksuuntumisesta johtuvaa lohkeamisesta levyinä. Tämä vaan ei suojaa kovin hyvin lämpimässä, elämää vilisevässä valtamerivedessä.

Las Palmasin 80t lukkinosturi oli aivan uusi

Las Palmasin 80t lukkinosturi oli aivan uusi

Tiesin, että pohjan uusiminen jossain välissä olisi edessä, joten lähtiessämme Suomesta, tein pohjalle vain ”Itämeri” –tyylisen myrkkymaalin paikkamaalauksen. Ajatus oli, että koko pohja laitetaan Kanarialla uusiksi tehokkaammilla maaleilla, Itämeren heikon kunnon vuoksi Suomesta kun ei kaupasta saa ostaa valtamereen soveltuvia maaleja. Havittelimme myös vaihtoa pois itsehioutuvasta cruising-maalista kovaan ”racing” –maaliin nopeuden kasvattamiseksi, tätä kun ei itsehioutuvan maalin päälle voi vetää. Vetäydyin tästä päätöksestä kuitenkin viime tingassa, peläten kovien maalien lyhyttä uusintahiomisväliä.

Vene ehti olla itämerimaalilla Atlantin vedessä ennen nostoa noin 8 kuukautta, joten jännitti aika lailla nähdä mitä sieltä vedestä nousee. Pohja oli nostettaessa kauttaaltaan mustan liman peitossa ja kölin osalta pohjamaali oli kupruilla. Kun pohjaa painepesurilla putsattiin, kölistä irtosi vesisuihkun alta pohjamaalia isoina palasia, eli aika lähelle paikkamaalauksen toimintaelinikää olimme kunnostuksen ajoittaneet.

Miksi hiekkapuhallus?

Niin, miksi pohja pitäisi koskaan uusia? Esimerkiksi tässä Cruising Worldin artikkelissa nostetaan esiin muutamia syitä, kuten vesilinjan nosto, 20 vuoden aikana kertyneiden maalikerrosten paino ja epätasaisuus, osmoosivaurio, pohjan kunnon tarkastaminen sekä tasaisemman pohjan tuoma nopeusero.

Meihinkin osui näistä muutama, mm. vesilinjan noston tarpeellisuus, kohta 20 vuoden ikä, kertyneiden maalikerrosten epätasaisuus sekä halu tarkastaa pohjan kunto. Näiden päälle olisi tullut vähintään kölin alueelta maalien uusiminen, ellei päätöstä koko pohjan uusinnasta olisi jo tehty.

Vanhat myrkkymaali ja primer –kerrokset saadaan veneestä irti muillakin tavoin kuin puhaltamalla pintaan hiekkaa tai soodaa, mutta nämä

Global Nautic teki meille ammattimaisen hiekkapuhalluksen

Global Nautic Service teki meille hiekkapuhalluksen ammattitaidolla

vievät selvästi enemmän aikaa, joten säästöero olisi varsin marginaalinen, kun mukaan huomioi miehistölle vaadittavat lisähotellipäivät ja telakan kustannukset. Itse asiassa meidän tapauksessa itse puhallus kesti vain muutaman tunnin ja työn jälkeen pohjassa oli jäljellä vielä oikeaoppinen ohuen ohut kerros vanhaa maalia. Turhaa olin pelännyt nettikirjoitusten perusteella mitä tapahtuu, jos hiekkapuhallus suoritetaan epäammattimaisesti– Las Palmasissa työn suorittanut Global Nautic Service –yhtiön jälki oli kertakaikkiaan laadukasta ja asiat hoidettiin Englannin kielellä.

Jossain maissa tarjolla on myös kalliimpi soodapuhallusvaihtoehto, joka on veneelle hellävaraisempi ja kalliimpi, mutta nähtyäni hiekkapuhalluksen tasaisen lopputuloksen, en itse näe tarvetta suuremmalle hellävaraisuudelle, kunhan työn suorittaa ammattilainen. Sooda tosin voinee olla ympäristöystävällisempi vaihtoehto, maalijäämistöä kun ei käytetystä hiekasta saa varmaankaan enää eroteltua millään.

Pohjan viimeistely

Tasoitustyöt loppusuoralla

Tasoitustyöt loppusuoralla

Sain tarkastettua pohjan ennen uuden pohjan rakentamista ja panin ilolla merkille, kuinka hyvältä se omaan ei-ammattimaiseen silmään näytti – ei merkkiäkään osmoosista eikä läpivientien syöpymisestä. Global Nautic Service, jolta työt olin ostanut, on myös osmoosihoidon ammattilainen, joten haluan uskoa, että he olisivat myöskin ilmoittaneet ongelmista, jos niitä olisivat havainneet. Sen sijaan kertoivat koko veneen rungon olevan erinomaisessa kunnossa.

Pohjaan vedettiin kolme kerrosta veden eristyksen toteuttavaa Hempel Hempadur Quattro -epoksiprimeria ja kaikki epätasaisuudet, myös kölin
itse aiheutetut kolhut tasoitettiin epoksifillerillä. Myrkkymaaliksi olimme sopineet hidasliikkeisissä rannikkorahtilaivoissa käytettävän Hempel Globic NCT 8190 –maalin, asia josta olin hyvin innoissani, mutta juuri ennen nostoa sainkin kuulla että maalia ei olekaan tarjolla kuin punaisena, joka oli liian tiukka veto sinivalkoiseen purteemme. Kyseessä oli varmastikin väärinkäsitys, mutta lopputuloksen kannalta jouduimme tyytymään laivakäyttöön tarkoitetun maalin sijaan huviveneammattilaisille kohdennettuun Hempel Mille Performer Professional –maaliin, jota oli tarjolla mustana. Olemme tyytyväisiä mustan pohjamaalin visuaalisen vaikutelmaan, sinisen puute ei yhtään häiritse. Yksi esimerkki hyvästä työn laadusta oli veneen tukijalkojen uudelleen sijoittelu telakalla ollessa, jolloin pohjaan ei jäänyt yhtään suojaamatonta kohtaa tukitassujen alle.

Potkurin ja potkuriaskelin suojaaminen erikoismyrkkymaalilla

Potkurin ja potkuriakselin suojaaminen erikoismyrkkymaalilla

Yksi uutuus vielä pohjaan laitettiin, nimittäin sekä potkuri että potkuriakseli maalattiin ensimmäistä kertaa näille tarkoitetulla myrkkyvärillä. Potkuriinkin oli päässyt jo eläimistö tarttumaan ja käsitykseni mukaan kaikki epätasaisuudet potkurissa ovat hyvin haitallisia sen tehokkuudelle ja tätä kautta polttoainetaloudelle. Odotan kiinnostuneena miltä potkuri seuraavalla nostokerralla näyttää! Puhtaaksi puhallettu potkuri sekä akseli suojattiin italialaisella Velox Plus -myrkkymaalilla, jonka alle laitettiin vielä saman valmistajan Metal Primeria.

Vesilinjan nosto

Päätös siirtää pohjan kunnostus Kanarialle tarkoitti sitä, että koko matka Suomesta Kanarialle purjehdittiin väärällä vesilinjalla. Olin jo ennen lähtöä lukenut varsin vahvoja mielipiteitä viljelevästä ”Sell Up and Sail” –kirjasta, että kaikki liveaboard –veneet mallista ja ihmisistä riippumatta uppoavat noin 18 senttiä aiempaa syvemmälle, mutta en vain ollut uskonut tätä todeksi. Nyt kun vihdoin täällä vesilinjaa nostettiin noin 15 senttiä ylemmäs, niin pakko se on kai uskoa. Kun yhteen laskee kaikkien kirjojen, lisäpurjeiden, lisäakkujen, lisäpolttoaineen, tutkamaston, ankkurivinssin, ankkuriketjun, vesikoneen, perämoottorin, polkupyörän ja lisäruoan painon, niin eihän se mikään ihme ole, että vene ui aiempaa syvemmällä.

Vanhassa vesilinjassa kasvoi paksu näkkikerros, joka hidasti venettä pahasti

Vanhassa vesilinjassa kasvoi paksu näkkikerros, joka hidasti venettä pahasti

uusi vesilinja

uusi vesilinja

Kasvanut märkäpinta-ala hidastaa venettä jo sellaisenaan, mutta vielä suurempi vaikutus on näkkikasvuston saavuttama voitto kipparin pesukyvyistä – veden alle päätynyt osa veneen kyljestä kun ei ole lainkaan suojattu myrkkymaalilla. Pesin vesilinjan Espanjaan saapumisen jälkeen useaan otteeseen, mutta joka kerta homma muuttui yhä vaikeammaksi, kunnes lopulta jäljelle jäi enää visuaalinen parannus. Vesilinjaa nostettaessa myrkkymaalikerros ulottuu nyt riittävän korkealle jottei näkkikasvusto pääse siihen ihan heti tarttumaan.

Yhden lisätyön vesilinjan nosto aiheuttaa – nimittäin uuden koristeraidan maalauksen myrkkymaalirajan yläpuolelle. Yksi pähkäilyn aihe olikin pohtia, minkämuotoisen maalauksen tähän teettäisi, esimerkiksi aiemmin veneessä oli yksi paksu ja yksi ohut koristeviiva päällekkäin, nyt kuitenkin päädyimme yksinkertaiseen ohueeseen koristeviivaan perusteena rajoittaa vapaalaidan visuaalista madaltumista – emme halunneet syödä kyljen valkoista osuutta enempää kuin oli tarpeen. Uusi viiva ruiskumaalattiin Jotun MegaGloss Midnight Blue –maalilla tummansiniseksi.

Lähtiessä ilo oli sitten sitäkin suurempi, kun uudella pohjalla lähdimme Las Palmasista ensimmäistä kertaa ja veneen nopeus parani tasaisessa vedessä moottoroidessa noin solmulla takaisin yli kuuden solmun lukemiin. Koko runko tuntuu liikkuvan vedessä nyt aivan eri tavalla, vene taas ”soljuu” veden läpi.

Runkotyöt

Uusi ankkurisuoja keulassa

Uusi ankkurisuoja keulassa

Runko vahattiin koneellisesti ja gelcoatin naarmut korjattiin ammattimaisesti. Ajattelin hetken suorittaa rungon vahauksen itse, mutta pidin rungon kiiltoa hieman sameana aiempien vuosien kiillotusurakkojen jäljiltä, eikä meillä ollut tuntemattomalla telakalla telineitäkään, joten annoin tämänkin työn Global Nauticin tehtäväksi, itse vahasin myöhemmin vain kannen yläpuoliset osat. Näitä olen vahannut matkan aikana keskimäärin kahden kuukauden välein.

Rocna on erinomainen ankkuri, mutta sen muoto aiheuttaa helposti tilanteen, jossa veneeseen keulan kautta kavutessa tai ankkuria nostettaessa iskeytyy sen kärki keulan gelcoatiin, joten päädyimme suojaamaan keulan yläosaa molemmilta puolilta happoteräksestä valmistetulla ankkurinsuojalla.

Moottorin ylikuumeneminen

Vanha ja uusi pakoputken mutka - pieni jäähdytysveden reikä oli lähes täysin ummessa

Vanha ja uusi pakoputken mutka – pienempi, eli jäähdytysveden reikä oli jo lähes täysin ummessa

Meitä on koko matkan ajan vaivannut lievä moottorin ylikuumenemisongelma, jota olin turhaan päällisin puolin yrittänyt itse ratkoa. Puhuessani tapauksestamme sekä Suomen että sitten paikallisen Volvo Pentan edustajan kanssa, molemmat epäilijät joko lämmönvaihdinta tai pakoputken alkumutkaa. Meillä molemmista löytyi ongelma – sekä lämmönvaihtimen sisäpatruuna oli asennettu väärin että reikä, josta jäähdytysvesi ohjautuu pakoputkeen, oli lähes täysin ummessa. Pakoputken metallinen alkumutka uusittiin ja koko jäähdytysjärjestelmä putsattiin. Las Palmasin Volvon henkilökunta oli hyvin ammattitaitoista.

Sisätuulettimet

Sisätuulettimet  mahdollistavat nukkumisen ja oleilun veneen sisätiloissa helteelläkin

Sisätuulettimet mahdollistavat nukkumisen ja oleilun veneen sisätiloissa helteelläkin

Käytin myös tilaisuutta hyväkseni kun kerrankin vene oli tyhjillään asukkaista ja asensin sisätiloihin neljä kappaletta Hella Turbo -tuulettimia Välimeren kesää ajatellen. Asennus sisänsä ei ollut erityisen vaikea, mutta kun veneessä sähköjohtojen vetäminen tarkoittaa käytännössä sekä sisäkattojen irroittamista että kaikkien kaappien tyhjentämistä, niin tämä olisi ollut aikamoinen häslinki koko perheen ollessa paikalla. Asennuksesta tuli jopa oletettua parempi, koska Las Palmasista löytyi ammattimaisia kutistesukallisia Ancorin sähkökaapelien päätteitä ja Blue Sea Systemsin kytkentäkiskoja ja näin sain pidettyä kokonaisuuden tason suht lähellä ennen matkaamme uusitun sähkökeskuksemme muita kytkentöjä.

-Ari

 

 

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live