Close

Kanarian purjehdukset, osa II

02 Apr Posted by in Matkanteko | Comments Off on Kanarian purjehdukset, osa II
Kanarian purjehdukset, osa II
 

Kirjoitin jo aiemmin ensimmäisistä 270 Kanarian-mailistamme, joilla liikuimme saariston läpi pääosin länteen päin. Tällöin purjehdus tuntui hyvältä ja oikeansuuntaista tuulta oli tarjolla riittämiin. Nyt paluu Lanzaroten pohjoispuolen Isla Graciosalle läpi saariston lännestä itään ja kohti pohjoista, vaati etenemisen vastoin vallitsevaa tuulensuuntaa ja siitä tulikin pitkälti öistä moottoriajoa.

Etapit:
8-10/01/2013 S.Sebastian – Chinguarime -Valle Gran Rey, La Gomera –> Santa Cruz, La Palma (60,7 mpk)
21/01/2013 Santa Cruz, La Palma -> San Sebastian, La Gomera (52,7 mpk)
06/02/2013 San Sebastian, La Gomera -> San Miguel, Teneriffa (28,3 mpk)
16 – 17/02/2013 San Miguel, Teneriffa -> Las Palmas, Gran Canaria (72,3 mpk)
07 – 08/03/2013 Las Palmas, GC -> Gran Tarajal, Fuerteventura (78,8 mpk)
16/03/2013 Gran Tarajal, Fuerteventura -> Puerto Calero, Lanzarote (50,3 mpk)
25/03/2013 Puerto Calero, Lanzarote -> Isla Graciosa (34,5 mpk)

Kanarian reittimme alkoi ja loppui Lanzaroten alueelle

Kanarian reittimme alkoi ja loppui Lanzaroten alueelle

Lanzaroten ja Isla Graciosan välisessä salmessa

Lanzaroten ja Isla Graciosan välisessä salmessa

Maileja kertyi Kanarialla yhteensä 650 marraskuun ja maaliskuun välillä, joten purjehdustahti oli kyllä hyvin leppoisa. Melkein jokaisessa kohteessa olimme paikallamme ainakin viikon, eli toiminta muistutti ehkäpä eniten mökkeilyä. Yllämainituista etapeista parasta purjehdusta tarjosi väli Gomeralta La Palman pääkaupunkiin Santa Cruziin. Tämän jälkeen suurin osa väleistä päädyttiin ajamaan pääosin koneella, poikkeuksena hiukan yllättäen lähes suoraan pohjoiseen edennyt

Pelkällä isolla yli 7 solmua tuulen kiihtyessä Lanzaroten eteläpuolella

Pelkällä isolla yli 7 solmua tuulen kiihtyessä Lanzaroten eteläpuolella

Fuerteventuran Gran Tarajal – Lanzaroten Puerto Calero –väli, josta purjehdimme suurin piirtein puolet. Moottorointiin ohjasi preferenssimme välttää liian kovia tuulia tai suuria aaltoja, sekä se tosiseikka, että tuuli oli tyypillisesti joko vastainen NE –suunnasta tai sitten läntinen, mutta voimakkuudeltaan liian kova. Las Palmasissa ollessamme saaristoon osui meidän aikamme kovin keli, joka toi osaan saaristoa lähes 8 metrisiä aaltoja. Käytimme merellelähdön rajana 3 metrin aallonkorkeusennustetta sekä tarkistin, että 12 m/s puhaltavia tuulia olisi kullekin etapille ennustettu vain rajatulle ajanjaksolle, tuuli kun saaristossa lähes poikkeuksetta ylitti ennusteet osan ajasta. Pitkien etäisyyksien vuoksi oli tavallista lähteä liikkeelle vasta illalla ja saapua perille aamuksi.

Auringonnousu Fuerteventuran edustalla

Auringonnousu Fuerteventuran edustalla

Mitä jäi näkemättä?
Emme käyneet lainkaan El Hierron saarella ja tämä onkin ”seuraavan” kerran must-kohde. Tekosynä saaren väliinjättämiselle käytän vierailijoitamme, joiden matkojen ajoittuminen jätti ajallisen välin El Hierrolle menolle hiukan liian lyhyeksi – El Hierrolle kun on valitsevalla tuulensuunnalla helppo jäädä jumiin pidemmäksikin aikaa. Todellinen syy taisi kuitenkin olla hieman negatiivissävytteiset kirjoitukset blogeissa ja matkaoppaissa saaren satamista ja nähtäyyyksistä sekä edelleen aktiivinen maanjäristystoiminta saaren lähellä. Myöhemmin kuulin myös paljon positiviista palautetta saaresta, eli sinne sitten joskus! Olisimme myös halunneet käydä veneellä Gran Canarian Moganissa, mutta tämän osalta oli tyytyminen vuokra-autolla paikkaan tutustumiseen.

Ei torakoita eikä valaita

Delfiinejä Gomeran pohjoispuolella

Delfiinejä Gomeran pohjoispuolella

Täytyy koputtaa puuta että hyvä onnemme jatkuu, mutta nyt kun tätä kirjoitan Marokon Agadirissa, voidaan todeta että ainakin Kanarian osalta torakka-ongelma pysyi veneessämme hyvin kurissa, vaikka satamissa näitä vilistikin ihan riittämiin. Näimme koko aikana veneessä kaksi elukkaa, joita voisi ehkäpä kutsua torakoiksi. Pidämme toisaalta pilssissä koko ajan torakka-ansoja. Toisenlaisia vierailijoita olisimme toki halunneet nähdä, eli valaita, jotka asuttavat ympärivuotisesti Kanarian vesiä. Näimme paljon delfiinejä, mutta valaskokemuksemme typistyivät yhteen hitaasti kulkeneeseen evään.

Hyvää kohtelua
Emme kohdanneet Kanarialla mitään ongelmia viranomaisten taholta, eivätkä he ottaneet meihin yhteyttä minkään asian tiimoilta. Kaikista saarista Fuerteventuralla tuntui olevan suurin tarve seurata veneiden liikkeitä. Espanjan alueella on periaatteessa voimassa 180 päivän maissaolosääntö, jonka jälkeen vene pitäisi rekisteröidä Espanjan lipun alle ja maksaa tästä ilosta melkoinen haittavero. Meidän osaltamme sääntö ei täyttynyt, ja uskon että laskenta katkeaakin, kunhan välissä on käyty muissa maissa. Oletan lisäksi, että saarten itsenäisyyshalu pitää tiedot käynnistämme ikiajoiksi  poissa manner-Espanjan poliisien mapeista.

Paikallinen kalastaja turvautuu Jumalan apuun

Paikallinen kalastaja turvautuu Jumalan apuun

Julkiset satamat olivat saaristossa hinnoiteltu erittäin kohtuullisesti ja jopa luksusluokan yksityispaikatkin selvästi Välimerta halvemmaksi.

Vene ankkurissa Gomeran  Suuren Kuninkaan Laakson edustalla

Vene ankkurissa Gomeran Suuren Kuninkaan Laakson edustalla

Laavamuodostelmia Lanzarotelta

Laavamuodostelmia Lanzarotelta

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live