Close

Isla Graciosa -> Agadir, Marokko (26/03 – 28/03/2013, 236 mpk)

08 Apr Posted by in Matkanteko | Comments Off on Isla Graciosa -> Agadir, Marokko (26/03 – 28/03/2013, 236 mpk)
Isla Graciosa -> Agadir, Marokko (26/03 – 28/03/2013, 236 mpk)
 

Olin valmistellessani tätä matkaa etsinyt netistä matkakertomuksia purjehduksesta Kanarialta Marokkoon päin, ja huomasin hämmästyksekseni että näitä ei tuntunut löytyvän lainkaan. Ihmettelin, että mitähän tästä vielä tulee, jos kerran kukaan ei tunnu väliä tähän suuntaan purjehtivan. Huolet osoittautuivat tietenkin turhiksi. 

Hanna valmisteli matkaa varten hyvät napostelueväät

Hanna valmisteli matkaa varten hyvät napostelueväät

Suurin osa matkapurjehtijoista ovat vannoutuneita vallitsevan tuulensuunnan myötätuulipurjehtijoita ja tästä syystä vain harvat veneet lähtevät Kanarialta pohjoiseen kohti Välimerta, tyypillisesti kun tämä reitti joudutaan purjehtimaan vastatuuleen. Joidenkin mielestä helpompi olisi kiertää reilusti Karibian kautta :). Reitti on totta kai mahdollinen, joko Madeiran kautta tai Marokon rannikkoa pitkin. Madeiran kautta matka Gibraltarille venyy 300 lisämailia, mutta tuulen suunta on useimmiten otollisempi. Marokon kautta reitti on  taasen lyhyempi, mutta sääikkunat harvemmassa. Lisäksi ranta ei tarjoa käytännössä juurikaan suojasatamia ja sekä tuuli että aallot tekevät tästä ns. ”lee shoren”, josta erityisesti brittiveneilijät jaksavat muistuttaa. Uskon kuitenkin, että brittiläiset todellisuudessa karkoittaa ennemminkin Marokossa puhuttu Ranskan kieli.

Kanarian saaret jäävät taakse

Kanarian saaret jäävät taakse

Valitsimme kaikesta huolimatta Marokon reitin, saaden päätökselle tukea saman valinnan tehneeltä Va bene -veneeltä ja ainakin tämä reitin ensimmäinen legi, Lanzaroten pohjoispuolen Isla Graciosalta Agadiriin, onnistui suotuisen sääikkunan puolesta hyvin. Matkaa edisti pohjoispuoleltamme kulkenut, samaan suuntaan matkannut matalapaine, joka tarjosi länsituulen ja sopivan etäisyyden johdosta puhuri ei muodostunut liian kovaksi. Vasta matkan viimeisenä 6 tuntina tuuli yltyi yli 12 m/s ja sitten mentiin jo suhteellisen reippaassa sivuaallokossa kovaa, kalastusvälineitä samalla vältellen. Aallokkoa nostattaa täällä osaltaan myös rannikon mataluus, eli suurin piirtein 20 mailia rannasta, vesi madaltuu selvästi. Saapumisen eksotiikkaa Afrikan rannikolle lisäsi suuri arabiankielinen teksti rantakukkulalla, hiekkapohjan muokkaama vihreä veden väri ja ruosteiset kalastuslaivat.

Yksi Agadirin vaikuttavista kalastuslaivoista

Yksi Agadirin hyvin vaikuttavista kalastuslaivoista

Marokon rannikon yksi vaaroista on kalastustoiminnan aktiivisuus ja tämän kyllä uskoo Agadirin kalastussataman nähtyään, sen mittakaava on uskomaton, kalastuslaivoja on yksinkertaisesti satoja vieri vieressä kolmessa satama-altaassa. Laskin sataman päällä olevalta kukkulalta suurimpien, arviolta 30 metristen kalastuslaivojen määrän ja pääsin sinä päivänä 106 laivaan. Viereisissä altaissa pienempiä laivoja oli sitten vielä runsaslukuisemmin. Kyllä kaloilla on täällä vaaralliset oltavat! Merellä ongelmia nämä eivät kuitenkaan juuri tuottaneet, tosin 24 mailia ennen rantaa, olimme melkein ajaa jonkin kalastuspoijun päältä. Alueen suurimman vaaran tuottaa pintavaijerin varassa kelluvat tonnikalaverkot, mutta näiden kausi on vasta huhtikuussa alkamassa.

Matka sujui osaltamme hyvin, joskin kippari kärsi huonoista merijaloista ja päätyi sitten helpottamaan oloaan laidan yli jo ensimmäisenä yönä. Jonkinasteinen paha olo jatkui kuitenkin vielä matkan jälkeenkin, joten ehkäpä syynä oli ennemminkin ruokamyrkytys ja näin ei Arin tarvitse vieläkään luopua luulostaan, että merikipeys ei häntä hirveämmin vaivaa.

Lokit lepäilivät veneessämme yllättävän kaukana rannasta

Lokit vierailivat veneessämme yllättävän kaukana rannasta

Matkan keskinopeus jäi 5,9 solmuun ja konetta käytimme vain reilut parisen tuntia. Uusittu pohjamme tuntui parantavan miellyttävästi veneen nopeutta. Tuuli puhalsi suuren osan matkasta meille hieman liian takaa, joka pakotti ajamaan myötätuulisiksakkia, jonka vuoksi linnuntietä mitattuna 215 mailin matka piteni 236 mailiin. Vastaantuleva laivaliikenne oli vähäistä.

Varsin eksoottisen lisän matkantekoon loivat lokit, jotka alkoivat parveilla veneen ympärillä jo noin 60 mailia rannasta. Nämä eivät selvästikään olleet tottuneet huviveneeseen, vaan yrittivät etsiä vanavedestämme kalastuslaivojen tapaan jotain syötävää. Kun mitään ei löytynyt, osa lokeista päätyi lepäilemään biminimme päällä.

-Ari

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Windows Live