Close

Läpi Gibraltarin salmen

28 Apr Posted by in Matkanteko | Comments Off on Läpi Gibraltarin salmen
Läpi Gibraltarin salmen
 

Gibraltarin salmessa tuntuu tuulevan aina kovaa, joko länteen tai itään. Tämä Euroopan ja Afrikan toisensa vain kapeimmillaan 7,7 merimailin etäisyydellä erottava salmi tuntuu toimivan kuin liekinheitin, tulen tilalla tosin on vain tuulta. 

Legi: Mohammedia, Marokko -> Gibraltar (21/4 -22/4/2013, 186 mpk)

Taustalla näkyy Gibraltarin salmen yli Marokon puolella 842 metrin korkeuteen kohoava Jebel Musa -vuori

Taustalla näkyy Gibraltarin salmen yli Marokon puolella 842 metrin korkeuteen kohoava Jebel Musa -vuori

Gibraltarin salmi on aina herkistänyt ihmisten mielikuvitusta ja paikalle onkin annettu ajan kuluessa useitakin nimiä: yksi kuuluisimpia on ”Herkuleen pylväät”, kuten antiikin kreikkalaiset sen molempia puolia koristavia vuoria kutsuivat. Edelleen vaikuttaa myös vuorten arabiankieliset nimet: Marokon puolella kohoaa Jebel Musa ja Euroopan puolella Jebel Tariq, jonka väännös sana Gibraltarkin on. ”Tariqin vuoren” nimen se sai Tariq ibn Ziyadilta, voittoisalta damaskolaiskenraalilta, jonka johtaman valloitusretken johdosta Espanja siirtyi osaksi maurilaista jättiläisvaltakuntaa.    

Gibraltarin erikoisluonteen vuoksi halusimme odottaa hetkeä, jolloin tuulet salmessa edes vähän tyyntyisivät. Päädyimme odottelemaan Mohammediassa 6 päivää, kunnes ilmaantui kohta, jossa itätuuli salmessa vähäksi aikaa rauhoittuisi, kunnes jatkuisi 24 tunnin sisällä taas täydellä teholla uudestaan.

Salmi oli kiintoista kiikarointikohden

Salmi oli kiintoista kiikarointikohde

Päätöksen hintana oli ajaa koko legi koneella, koska mitään merkkejä tuulten kääntymisestä Marokon loppurannikon osuudelta vähemmän vastaisiksi ei ollut nähtävissä. Luovimista emme kauaa pohtineet, olimmehan jo Mohammediaan tullessamme luovineet Marokon rannikkoa lähes 4 päivän ajan, venyttäen matkan pituuden linnuntiehen verrattuna lähes kaksinkertaiseksi ja emme olleet matkan rasituksista vieläkään kunnolla toipuneet. Kun tarjolla oli mahdollisuus kevyehkössä tuulessa päästä etenemään konevoimin ja osin moottoripurjehtimalla, otimme mahdollisuuden tyytyväisenä vastaan, olisihan edessä vihdoin Euroopan sivistyneet ruokapadat, kaupat ja englannin kieli!

Epämiellyttävää lisäjännitystä matkaan toi edellisen etapin merenkäynnissä pahannäköiseksi tukkiutunut karkeapolttoainesuodatin. Suodatinten vaihdon jälkeen meillä ei ollut jäljelle enää yhtään varasettiä, vaan pakkasin ainoaksi hätävaraksi mukaan nämä jo kerran poisvaihdetut yksilöt. Arvelin että koska moottori ei ollut niiden kanssa yhtään oireillut, niin päästäisiin ainakin sataman suuaukolta laituriin asti, jos pidempi moottorointiosuus tukkisi uudet suodattimet käyttökelvottomiksi. Perillä panin tyytyväisenä kuitenkin merkille, että polttoaine näytti hyvin puhtaalta, toisaalta merenkäyntikin oli ollut verrattain vähäistä.

Lasten iloksi kyytiimme istahti hetkeksi väsähtänyt muuttolintu

Lasten iloksi kyytiimme istahti hetkeksi väsähtänyt muuttolintu

Matkan aikana kyytiimme istahti myös väsähtänyt muuttolintu, jonka lapset oitis nimesivät Suloksi. Sulo matkusti kanssamme hetken aikaa ja jatkoi sitten reissuaan omin voimin.

Gibraltarin salmen läpiajo lännestä itäänpäin on opaskirjojen mukaan selkeästi helpompaa kuin päinvastaiseen suuntaan, koska tuulten lisäksi salmen virtaukset ovat hyvin vahvoja ja voivat pysäyttää etenemisen Atlantin suuntaan jopa kokonaan. Väitetään, että veden pinta on salmen Välimeren puoleisessa päässä 2-3 metriä Atlantin puolta alempana ja tämä alamäki aiheuttaa 1-2 solmun itäänpäin kohdistuvan pintavirran. Tämä korkeusero juontuu veden nopeasta haihtumisesta Välimerestä, jota siihen juoksevien jokien virtaama ei pysty kompensoimaan. Johtuen sitten joko poikkeuksellisen kylmästä keväästä tai pitkään jatkuneista vastakkaisista tuulista, mutta mitään merkkejä tästä virtauksesta emme kuitenkaan kokeneet.

Myös vuorovesivirtaukset salmessa ovat hyvin vahvoja ja en vieläkään oikein tiedä mikä olisi järkevin ajankohta salmi idästä länteen läpäistä, mutta aloitimme oman reissumme Gibraltarin alavedellä, joka hiukan logiikan vastaisesti aiheutti vastavirtaa korkeaveteen asti. Koska salmi on kuitenkin pitkä, noin puolet ajasta virta oli meitä vastaan ja puolet ajasta meidän puolella.

MV New York Expressin ohikulku Gibraltarin salmen kapeimmassa kohdassa sai meidät heilumaan hurjasti

MV New York Expressin ohikulku Gibraltarin salmen kapeimmassa kohdassa sai meidät heilumaan hurjasti

Salmi on myös hyvin raskaasti liikennöity, tarinan mukaan maailman toiseksi liikennöidyin heti Singaporen edustan Malakansalmen jälkeen. Päivänvalossa tämä ei kuitenkaan aiheuttanut ongelmia. Merkittävin tapahtuma oli Hapag-lloydin 13200 TEU:n, eli noin 6600 kontin rahtilaiva ”New York Expressin” osuminen salmeen samaan aikaan meidän kanssamme – vaikka laiva ohitti meidät yli merimailin päässä, sen aiheuttamat aallot saivat aikaan melkoista kaaosta. AIS:n mukaan laivan syväys oli järkyttävät 15,4 metriä.

Gibraltarin edustalla polttonesteitä myydään suoraan laivasta laivaan

Gibraltarin edustalla polttonesteitä myydään suoraan laivasta laivaan

Ankkuripaikalla Gibraltarin edustalla oli useita suuria tankkereita, joiden kyljissä oli kiinni pienempiä tankkereita – gibraltarilaiset kun aitoina kauppamiehinä tarjoavat lahteaan käytettäväksi polttonesteiden verovapaana kaupankäyntipaikkana, jossa laivojen lasti myydään sen ikinä käymättä edes rannassa.

 

 

 

 

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live