Close

Purjehdus Baleaareilla ja hyppäys Sardiniaan (20/5 – 28/5/2013, 386 mpk)

30 May Posted by in Matkanteko | Comments Off on Purjehdus Baleaareilla ja hyppäys Sardiniaan (20/5 – 28/5/2013, 386 mpk)
Purjehdus Baleaareilla ja hyppäys Sardiniaan (20/5 – 28/5/2013, 386 mpk)
 

Kesä ei ole vielä tullut Välimerelle – ensimmäinen viikko Baleaareilla ja ylitys Sardiniaan sujui sateisessa säässä matalapaineiden vaivatessa meitä. Vaikka Länsi-Välimeren monilla merialueilla on ollut jo viikkoja voimassa kovan tuulen varoitukset, onneksi puhurien väleistä löytyi silti näin keväälläkin ihan kelvolliset purjehduskelit.

Etapit:

20/5/13 Sant Antoni – Cala de San Vicente, Ibiza (24,2 mpk)
22/5/13 Cala de San Vicente, Ibiza – Cala Marmacen, Mallorca (46,7 mpk)
23/5/13 Cala Marmacen – Palma de Mallorca (18,7 mpk)
25/5/13 Palma – Cala Mitjana (41,3 mpk)
26/5/13 Cala Mitjana, Mallorca – Cala Taulera, Menorca (59,3 mpk)
27/5 – 28/5/13 Cala Taulera, Menorca – Stintino, Sardinia (196 mpk)

Ibizan koilliskulman majakka ja erikoiset kalliomuodostelmat

Ibizan koilliskulman majakka ja erikoiset kalliomuodostelmat

Välimeren sää tuntuu selkeästi mutkikkaammmalta kokonaisuudelta kuin Atlantin – maa-alueet pilkkovat sääilmiöt pieniksi mini-ilmiöiksi ja sääennusteisiin ei tästä syystä voi kuin otsikkotasolla luottaa. En kuitenkaan usko, että kyseessä on meteorologien ammattitaidon puute, vaan tehtävä itsessään vain on niin hankala. Jotenkin kuvaavaa on, että Italian meteorologian laitos tuottaa Navtexiinkin vain seuraavan 12 tunnin ennusteet 24 tunnin ennusteen sijaan.

Cala San Vicente, Ibiza

Ibizalta löytyy myös rauhallisia paikkoja

Nopeasti muuttuvien ja paikallisten sääilmiöiden vastapainona suojasatamia on tarjolla todella runsaasti – Baleaareilla jokaisen saaren rantaviiva on täyteen kaiverrettu poukamista, joiden hiekkapohja soveltuu hyvin ankkurointiin. Kesällä, kun suuret sääilmiöt loistavat pääosin poissaolollaan, sää rakentuu maatuulen ja merituulen kierrosta, jolloin iltapäivästä tuuli puhaltaa voimakkaimmillaan, mutta laskee sitten illaksi kokonaan. Koska varsinaista maininkia ei ole ja tuuliaaltokin pääsee yöksi rauhoittumaan, luonnonsatamissa voi viettää yönsä varsin mukavasti. Ainoaksi haitaksi voinee laskea ruuhkaksi asti riittävät muut veneet.

Cala San Vicente, Ibiza

Cala San Vicente ja Ibizan mäntymetsää

Talisman San Vicentessä

Talisman San Vicentessä

Näin toukokuussa muista veneistä ei ollut haittaa, mutta suuret sääilmiöt muodostivat mainingin kaltaista aaltoa, joka kiertyy lahtiin sisään, vaikka jotkin näistä ovatkin aivan uskomattoman suojaisen näköisiä. Esimerkiksi Mallorcalla vietimme yön Cala Mitjana –nimisessä lahdelmassa, johon luonto oli kaivanut lähes viivasuorat reunat ja suulle suojaksi täyden 90 asteen kulman. Lahti tarjosi täyden suojan tuulelta, mutta siltikin aaltoa pääsi jonkin verran kääntymään suuaukosta sisälle. Vastaavasti Cala Marmacenista, Mallorcalla sekin, jouduimme lähtemään keskellä yötä merelle, koska jostain olikin ilmestynyt uudensuuntainen maininki, joka teki lahdessa olosta liian epämiellyttävän, ehkä jopa vaarallisen.

Ensikosketus Mallorcaan, edessä näkyy delfiinivierailijakin

Ensikosketus Mallorcaan, edessä näkyy delfiinivierailijakin

Tyytyväinen kippari

Tyytyväinen kippari Mallorcan lähestyessä

Kohta lähdetään kohti Menorcaa - Cala Mitjana

Kohta lähdetään kohti Menorcaa – Cala Mitjana

Saimme nauttia parista todella hyvästä purjehduksesta: Ibizalta livahdimme sivutuulella Mallorcalle hyvin vauhdikkaasti ilman, että juurikaan venen kansi olisi edes kastunut. Mallorcan Palmalta jatkoimme 40 mailin verran eteenpäin kohti saaren itärannikkoa, myötuulen työntäessä venettä olemattomassa aallokossa. Jättimäinen Palman lahti on muutenkin kuin tehty purjehdustapahtumiin – NW tuuli pääsee puhaltamaan saaren yli, mutta saari suojaa lahtea aallokolta. Vastapainoksi Ibizan rantaviivaa edetessämme meidän oli lähes mahdoton uskoa tuulimittarin tarjoamaa tietoa – tuuli tuntui puhaltavan koko ajan suoraan keulasta, vaikka kurssimme kääntyi päivän aikana yli 180 astetta. Aaltokin tuntui ennakoivan kurssimuutokseksemme ja tarpeeksi suojaisa paikka löytyi vasta neljännestä tarkistamastamme lahdesta. Parhaan suojan löysimme kuitenkin Menorcalta – saaren pääkaupungin Mahonin vieressä sijaitseva Cala Tauleran lahti oli niin suojaisa, että en usko että sinne pääsisi häiritsevää aaltoa muodostumaan missään olosuhteissa – vietimme yön täydellisessä rauhassa, vaikka yön aikana aallokko oli kääntynyt siihen ainoaan suuntaan, johon lahden voisi sanoa olevan avoinna.

Kohti Sardiniaa

Mahtava auringonlasku sateiden välllä

Mahtava auringonlasku sateiden välllä

Lähdimme Menorcalta vain yhden yön oleilun jälkeen 200 mailin ylitykselle kohti Sardinian pohjoisrantaa. Baleaareilla olisi hyvinkin voinut viettää aikaa selvästi pidempään, mutta aikapaineet vaivasivat ja löydettyä sääikkunaa ei haluttu jättää käyttämättä. Tätä matkaa varten lisäsin seurattavien säätietolähteiden joukkoon italialaisen sääsivuston, joka on tuntunut ensikokemusten perusteella varsin luotettavalta. Hieman koomisesti ylitystämme varten seuraamistani kolmesta lähteestä kaikki näyttivät lähtiessä hieman erilaista sääskenaariota ja matka toteutui sitten todellisuudessa vielä neljännen skenaarion mukaisesti.

Sateenkaari ja sadepilvet matkalla Sardiniaan

Sateenkaari ja sadepilvet matkalla Sardiniaan

Koska kaikki lähteet näyttivät sään kuitenkin pysyvät turvallisena juuri meidän tarvitseman ajan verran, lähdimme suunnitelman mukaisesti matkaan. Homma toteutui siten, että ensimmäiset 13 tuntia tiukkaa vastatuulta riitti reilun 10 m/s verran ja vene kulki vielä jonkinlaisen myötävirran auttamana kuin riivattu. Taas syntyi jonkin sortin ennätys: ensimmäisen 12 tunnin jaksolla etenimme 78,4 mailia, joka olisi riittänyt jatkuessaan lähes 160 mailin vuorokausivauhtiin. Intoa lannisti vesisade, joka jatkui puolisen vuorokautta ja teki yhdessä aallokon kanssa matkasta suhteellisen epämukavan. Yöllä Sardinian eteläpuolella näytteli voimiaan myös jättimäinen ukkosmyrsky, joka onneksi kuitenkin pysyi siellä missä sen pitikin.

Vihdoin Sardiniassa, ensimmäisenä vastassa yksi saaren vanhoista torneista

Vihdoin Sardiniassa, ensimmäisenä vastassa yksi saaren ikivanhoista torneista

Tuulen myöhemmin yöstä laskiessa se sitten lakkasikin käytännössä kokonaan ja suuren osan loppumatkasta etenimme koneella. Matkanteko ei kuitenkaan ollut rentouttavaa hieman epätasaisesti käyneen moottorimme vuoksi ja perillä epäilyni vahvistui: likainen diesel ja edessä pikainen polttoainesuodatinten vaihto. Vielä hieman ennen kuin kone oli alkanut temppuilemaan, olimme vastaanottaneet myös uuden sääraportin, joka aiheutti sekin ikävän tunteen vatsanpohjassa: Baleaarien päälle on muodostunut uusi matalan keskus, joka on nopeasti liikkumassa itäänpäin, eli suoraan meitä kohti ja mielessä kävi ajatus että mitä jos kone tuulettomalle merelle nyt sitten hyytyy.  Kaikki meni kuitenkin hyvin ja kova tuulikin tuli perässä selvästi odottaamani hitaammin, joten turvamarginaalia jäi ihan riittävästi. Toki moottorin suodatinten vaihto olisi merelläkin onnistunut, mutta tulikuuman koneen kanssa puuhastelu ei vain ole kovinkaan mukavaa ja silloin en tiennyt mikä koneessa mättää.

Kaius testaamassa isänsä saappaita, päällään Robin-asu, jota pidetään sekä päivin että öin

Kaius testaamassa isänsä saappaita, päällään Robin-asu, jota pidetään sekä päivin että öin

Baleaarien ja Sardinian välillä kulkeva meriliikenne on varmasti maailmanlaajuisestikin hyvin poikkeuksellista: Costa Smeraldalla sijaitsevan Porto Cervon ja Palman välissä kulkee selvästi enemmän jättiläismäisiä superjahteja kuin tavallisia rahtilaivoja. Olemme saapuneet maailman rikkaimpien ihmisten viralliselle leikkikentälle. Superjahtien välissä meressä lilluu myös toisia ihmettelyä aiheuttavia matkalaisia: näimme läheltä kolme isoa merikilpikonnaa, jotka laiskasti matkasivat kohti Baleaareja sekä kahdenlaisia delfiinejä: pieniä ja vilkkaita sekä Särkänniemestäkin tuttuja suuria delfiineitä, jotka tosin merellä liikkuivat hyvin rauhallisesti ja arvokkaanoloisesti.

 

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live