Close

Italian vesiltä Kreikkaan (31/5 – 4/7/2013, 805 mpk)

07 Jul Posted by in Matkanteko | Comments Off on Italian vesiltä Kreikkaan (31/5 – 4/7/2013, 805 mpk)
Italian vesiltä Kreikkaan (31/5 – 4/7/2013, 805 mpk)
 

Vietimme reilun kuukauden Italiassa, purjehtien ensin Sardinian pohjoisrannikolla sekä läheisessä Maddalenan saaristossa, ylittäen tämän jälkeen Tyrhenian meren kohteena Napolin lahti. Napolin alueelta matka jatkui kohti etelää, reitin kulkiessa Sisilian ja Italian välisestä Messinan salmesta ja päättyen Kreikan Joonianmeren puoleiseen saaristoon kuuluvalle Kefalonian saarelle. Hämmästyttävää matkalla oli poikkeuksellisen kauniiden maisemien sekä kovan hintatason lisäksi vierasveneiden vähyys. Sardinian jälkeen ulkomaalaisten veneiden määrän pystyi laskemaan yhden käden sormilla.

Italia on pikkukaupunkiromantiikan luvattu ihmemaa

Italia on pikkukaupunkiromantiikan luvattu ihmemaa

Etapit
31/5/2013 Stintino -> Castelsardo (22,4 mpk)
02/6/2013 Castelsardo -> Bonifacio (36,3 mpk)
04/6/2013 Bonifacio -> Maddalena (17,9 mpk)
6/6 – 9/6/2013 Maddalenan saaristo -> Palau (18,3 mpk)
12/6 -13/6/2013 Palau -> Ponza (166 mpk)
15/6/2013 Ponza -> Procida (50,3 mpk)
17/6/2013 Procida -> Baia (6 mpk)
20/6/2013 Baia -> Castellammare di Stabia (19,8 mpk)
22/6/2013 Stabia -> Acciaroli (52,8 mpk)
24/6/2013 Acciaroli -> Scario (28,2 mpk)
26/6/2013 Scario -> Sapri (6,5 mpk)
27/6/2013 Sapri -> Cetraro (36,6 mpk)
28/6/2013 Cetraro -> Tropea (51,2 mpk)
30/6/2013 Tropea -> Messina (36,2 mpk)
2/7 – 4/7/2013 Messina -> Argostoli, Kreikka (256 mpk)

Säät

Ponza on yksi Italian kansallisaarteista

Ponza on yksi Italian kansallisaarteista

Vielä kesäkuun vaihteessa Välimerellä myrskysi ja ensimmäiset Italian legimme kovatuulisen Bonifacion salmen ympäristössä jouduttiin suunnittelemaan todella kapeiden sääikkunoiden varaan, tyyliin kovan tuulen varoitus astuu voimaan tunti oletetun saapumisajan jälkeen. Castelsardossa vene jouduttiinkin laituroimaan 12 m/s tuulessa. Tämä alkoi jo yhdessä vaiheessa korpeamaan kun kesä ei tuntunut alkavan millään ja jatkuvasti joutui olemaan säiden osalta varuillaan. Oikeastaan koko matkan Gibraltarilta asti olimme joutuneet purjehtineet varsin pienellä varauksella: kaikilla ympäröivillä merialueilla oli päällä lähes jatkuva kovan tuulen varoitus, ainoastaan meidän kullakin käyttämällä alueella näin ei ollut. Bonifacion satamaan saavuimme komean aallokon saattelemana. Kun sataman suuaukko on käytännössä viilto pystysuorassa kallionseinämässä, puuha oli varsin jännää vaikkakaan ei vaarallista. Tämän jälkeen kesä kuitenkin alkoi ja Tyrhenian meren ylitys Sardiniasta Ponzan kauniille saarelle oli mitä mukavin: konetta käytettiin vain 10 tuntia, mutta aallokko ei tehnyt matkanteosta lainkaan epämukavaa. Pilottikirjan mukaan tämä meri on kuitenkin harvoin näin rauhallinen, vaan Rod Heikell varoitteleekin ennemmin pomppivasta kyydistä.

Kevyellä tuulella pystyy grillaamaan myös purjehdittaessa

Kevyellä tuulella pystyy grillaamaan myös purjehdittaessa

Kesän edetessä ilmat ovat pysyneet kuitenkin aurinkoisina ja olemme kokeneet enemmän Välimerelle tyypillistä vähäisten tuulten jaksoa. Ylityksellä Sisiliasta Kreikkaan konetta jouduttiin käyttämään reilut puolet ajasta vähäisen tuulen vuoksi. Asialla ei kuitenkaan voitu oikein tehdä mitään, kun koko viikon sääennuste lupasi Italian kengänpohjan tuulivarjon alueelle heikkoja tuulia. Pyrin ratkaisemaan ongelmaa kiertämällä etelämmäs, jotta saisimme hiukan nauttia Sisilian eteläkärjen kautta lähes jatkuvasti puhaltavasta SW-tuulesta, mutta menestyksemme tämän osalta jäi varsin rajalliseksi.

Reitistä

Maddalenan saaristossa Sardinian koilliskulmassa

Maddalenan saaristossa Sardinian koilliskulmassa

Tyypillisesti länsi-itäsuuntainen veneliikenne Välimerellä kulkee Sisilian pohjoisrannikkoa pitkin joko Sardinian eteläkärjen kautta Baleaareille, tai sitten suoraan Espanjan rannikolle. Me teimme kuitenkin tietoisen kiertomatkan Sardinian pohjoispuolelta, koska halusimme erityisesti nähdä sekä tämän että Napolin lahden alueet. Molemmat kohteet olivat maineensa veroisia kaikin tavoin. Jonkin verran lyhensimme mekin alkuperäistä matkasuunnitelmaa ja jätimme ajansäästön vuoksi Sisilian pohjoispuolella sijaitsevat, monien kehumat

Tropean kaunis kaupunki

Tropean kaunis kaupunki

Aeolus-saaret väliin, sekä ylitimme Joonian meren suoraan Sisiliasta käsin, kiertämättä Italian kengänpohjan kautta. Kengänpohjan alueen satamat ovat hyvin matalia ja niitä on harvassa, sekä kierto Korfun kautta pidentää matkaa Egeianmerelle varsin tuntuvasti, joten suora ylitys tuntui viisaammalta ratkaisulta. Päätöksemme sai ikävää tukea VHF:stä kuulemastamme keskustelusta, jossa hätääntynyt veneen omistaja oli jäänyt pohjaan kiinni Rocella Ionican sataman suuaukolla, sataman johon itsekin olimme suunnitelleet menevämme, juuri saman syväyksisellä aluksella. Italian kengänpohjaa kulkevaa reittiä ei näin ollen oikein voine suositella, jos syväys lähenee 2 metriä, koska yöpurjehduksen voi välttää ainoastaan jos Rocella Ionica pysyy auki.

Hinnat

Diamanten kylä ja etelä-Italian vuoristomaisemaa

Diamanten kylä ja etelä-Italian vuoristomaisemaa

Italia on kallis maa ja luultavasti tämän vuoksi ulkomaalaisia veneilijöitä näkyi todella vähän. Kallein marina Napolin lahdella maksoi 105 euroa/yö ja vielä Messinassakin jouduimme pulittamaan 88 eur/yö varsin vaatimattomista palveluista. Ponzan saarella laituriyö oli hinnoiteltu 140 euroon, jonka onneksi saimme vältettyä käyttämällä sataman ankkuripaikkaa. Kokonaisuutta hieman kevensi myös Tropean sataman ilmaisuus – tässä tapauksessa kunta ei ollut jostain syystä saanut sataman toimintaa vuonna 2013 lainkaan käyntiin. Myös ruoka, polttoaine, vuokra-autot ja taksit tuntuivat kovin kalliilta verrattuna Espanjan hintatasoon. Kovalle hintatasolle löytyy toki myös vastinetta: maisemat ovat paikoin häkellyttävän kauniita ja rakennusten sijoittelu ja väritys enemmänkin lisäsi maisemien vetovoimaa. Ruoka oli yllättävän epätasalaatuista ja ei tukenut yleistä stereotyyppistä näkemystä italiasta hyvän ruuan maana, joskin parhaimmillaan keittiössä tehtiin jonkinsortin alkemiaa, kun neljän raaka-aineen yhdistelmä vei kielen mennessään.

Satamat

Sisilian vuoristoa Messinan salmesta käsin

Sisilian vuoristoa Messinan salmesta käsin

Kaikissa satamissa vastassa oli laidmooring –tekniikka sekä avustava henkilö (ormeggiatore), joka ei tosin tuntunut koskaan vastaavan VHF:ään. Satamatoiminnan väliset erot aiheuttavat aina jonkin verran hämmennystä, josta saimme todisteen, kun Kreikan Kefaloniassa viereemme pyrki Italian lipun alla purjehtiva vene. Lähes puolen tunnin ajan vene pysyi kaukana laiturista odottaen jotain. Yhdessä vaiheessa emme enää pystyneet pidättäymään ja huikkasimme tarvitsevatko he jotain apua. Kaveri sanoi odottavana laiturimiestä, jota taas Kreikan satamissa ei normaalisti ole. Sataman hintaan ei välttämättä kuulu vesi eikä sähkö, ei myöskään suihku tai vessat, ei välttämättä edes roskikset, tosin kaikki yhdistelmät tulivat tutuiksi.  Satamakonttorit ovat yleisesti iltapäivisin kiinni.

Teknisiä ongelmia
Meillä kasaantui yllättävä nippu teknisiä vastoinkäymisiä parin päivän aikana, joskin näistä selvittiin varsin helpolla. Parin päivän aikana meiltä hajosi peräkkäin kamera, septitankin pumpunkalvo, erillinen käsipumppu, moottorin vesipumpun kannen yksi ruuveista katkesi kierteisiinsä ja vesijärjestelmän paisuntasäiliö halkesi.

Lähikontakti merten lempeisiin asukkeihin

Lähikontakti merten lempeisiin asukkeihin

Unohtumaton kokemus pallopäävalaiden seurassa
Jotakuinkin puolimatkassa Sisiliasta Kreikkaan, aamulla auringonnoustessa huomasin veneen ympärillä useita suurikokoisia eläimiä. Ne liikkuivat tavallisiin delfiineihin verrattuna rauhallisesti ja etäisyys selkäevän ja peräevän välillä oli huomattavan pitkä. Eläimet alkoivat kuitenkin tutulla tavalla leikkimään veneen ympärillä, uiden sen alta, ja jos ei nyt hyppien ilmaan, niin syöksähdellen pintaan ja uiden keulan molemmin puolin. Näillä oli  delfiineihin verrattuna pallomaisempi pään muoto ja vartalot täynnä naarmuja, mistä lie taisteluista. Eläimet viettivat kanssamme uli puoli tuntia ja uskalsin koko ajan lähemmäs niitä kuvaamaan, kunnes olin keulakannella lähes kosketusetäisyydellä ja vesisuihkut kastelivat jo osin vaatteitakin. Kokemus oli hyvin maaginen! Rantaan päästyämme tunnistimme ne delfiineiden sukuun kuuluviksi pallopäävalaiksi (engl. pilot whale), jotka voivat kasvaa jopa 8 metrisiksi.

Meidän kanssa leikkineet valasyksilöt olivat koon puolesta luultavasti nuoria

Meidän kanssa leikkineet valasyksilöt olivat koosta päätellen luultavasti vielä nuoria

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live