Kirkdilim Limani, Alaçati ja Çesme, Turkki

30 Jun Posted by in Kohteet | Comments Off on Kirkdilim Limani, Alaçati ja Çesme, Turkki

Kirkdilimin ankkurilahtea oli kehuttu erittäin suojaiseksi. Grillailimme kevyessä tuulessa illalla, mutta yöllä alkoi puhaltaa. Ja siihen puhallukseen ei sitten tullutkaan loppua. Vielä puolilta öin ajattelimme, että se oli nyt joku maatuuli-ilmiö, mutta aamuyöstä varmistui, että siitä ei ollut kyse.

Luonnonlahtien varalta meillä on pari auringossa lämpiävää "kansisuihkua" mukana.

Luonnonlahtien varalta meillä on pari auringossa lämpiävää “kansisuihkua” mukana.

Lähdimme ankkurilahdesta vuorokauden vanhalla säätiedotuksella, koska netti ei sinne yltänyt. Tuuli oli lahdessa kovaa ja puuskittaista, mutta merellä se sitten puhalsikin ja suoraan päin näköä 14m/s. Tarkoitus oli mennä kehuttuun Cesmen satamaan, mutta muutamassa tunnissa väsyimme hakkaamaan moottorilla liian kovassa kelissä. Edessä näkyi suuri superjahti Port Alacatin edustalla, johon oli vain muutama maili jäljellä. Päätimme kääntyä sinne. Aamulla meillä molemmilla oli ollut omituisen huolestunut olo jo pelkästään tuulesta ja aloimme myös laskea matkaa Istanbuliin tarkemmin. Mistä lie tullut ennakkoaavistus.

Port Alacatissa ohitetaan ensin iso matalikko ja kymmenittäin purjelautailijoita, joille lahden tasaisen veden ja kovan tuulen yhdistelmä on täydellinen. Satamassakin tuuli oli aivan yhtä kova kuin merellä, joten satamapoikien avustuksellakaan laituriin tulo ei ollut herkkua. Juuri kun valmistelimme köysiä ja taistelimme puuskissa, moottorin ylikuumenemisesta varoittava sireeni alkoi soida.

Ehkä suurin näkemämme superjahti ankkurissa Alacatin edustalla

Ehkä suurin näkemämme superjahti, “Al Mirqab”, ankkurissa Alacatin edustalla

Saimme veneen jotenkuten laituriin ja viereiseen moottoriveneeseen kiinni. Moottori oli puskenut kaikki jäähdytysnesteet pilssiin. Pumpulle tuleva letku oli rikkoutunut. Letku ei ollut hajonnut vanhuuttaan vaan siinä oli alapuolella selkeä painauma joka oli nyt antanut periksi. Mahdollisesti viime talven laturinkorjauksissa oli letkua jollain vahingossa sohittu.

Port Alacati

Oli onni, että tulimme juuri tähän satamaan, sillä Volvo Pentalla oli täällä edustus ja varaosan sai tilattua Istanbulista, josta sitä löytyikin tasan yksi kappale ja kestäisi vain pari päivää saada se Alacatiin. Muuten paikka olikin vähintäänkin hämmentävä. Emme olisi tulleet tänne pilottikirjan kuvauksenkaan perusteella, jollei keli olisi päättänyt toisin. Satamassa oli mielenkiintoinen lay-out kanavineen, hienoja ravintoloita, jotka tarjosivat lähinnä hintavia mezeitä. Ei ehkä ihan lasten mieleen.  Ensimmäinen ilta tässä satamassa koetteli hermoja. Edellinen yö oli mennyt valvoessa, lapset olivat mezeiden närppisen jälkeen nälkäisiä, netti ei toiminut ja kukaan ei puhunut englantia, moottori oli rikki, eikä tiedetty kauan täällä pitäisi viipyä.

Cesmen linnan edustalla

Seuraavana päivänä hyvin nukutun yön jälkeen oli jo parempi mieli. Vuokrasimme auton ja kävimme syömässä upeassa Cesmen kaupungissa. Selvisi, että sataman alue ja sen viereinen luksusloma-asuntoalue oli juuri rakennettu. Baareja ja ravintoloita oltiin vasta laittamassa avajaiskuntoon. Alacati oli suositunoloinen alue turkkilaisten lomailijoiden keskuudessa. Surffirannalla oli myös satamaa rennompi tunnelma.

Cesmessä satama on todella hieno. Sekin on aivan uusi, mutta helpommin lähestyttävä kuin Alacati. Ravintoloita löytyy jokaiseen makuun ja shoppailusta nauttivalle näytti olevan paljon tarjontaa. 1400-luvulla rakennettuun linnaan sekä sen pieneen museoon oli mukava käydä tutustumassa. Museossa esiteltiin tärkeää taistelua, jossa Venäjä Englannin avustuksella taisteli meritiestä Turkin kanssa. Cesmen edustalla tapahtuneen taistelun tuloksena Turkin laivasto tuhoutui kokonaan ja sivuseurauksena tuomittiin kaikki Turkin rannikkokaupungit ja  läheiset Kreikan saarten kylät ja kaupungit pitkään merirosvojen mielivaltaan.