Sporadeilla 2: Skopelos ja Skiathos

23 Jul Posted by in Kohteet | Comments Off on Sporadeilla 2: Skopelos ja Skiathos

Kreikan mannerta lähinnä olevat Sporadien saaret Skopelos ja Skiathos, ovat myös saarista eniten turistien kansoittamat. Silti saarten arkkitehtuuri on vielä kaukana massaturismista ja paikoissa on edelleen tietty boutique-kohteen fiilis. Skiathosta kutsutaankin myös “Kreikan Rivieraksi”.

Skopelos

Skopelokselle saavuimme jännissä tunnelmissa. Ari oli koko matkan Rousoumin lahdesta asti taistellut polttoaineensyöttöongelman kanssa. Tuulta riitti aluksi hieman liikaakin, joten ei uskallettu tulla kovin lähelle rantaa pelkillä purjeilla, mutta iltapäivästä tuuli loppuikin kokonaan ja jouduimme nilkuttamaan rantaan koneella, jossa dieseltankki oli ohitettu ja polttoaine moottorille tuli viiden litran kanisterista. Laitoimme veneen kiinni väliaikaisesti heti aallonmurtajan päähän ja kävimme etukäteen varoittamassa tulevia naapuriveneitä, että täältä tullaan eikä tiedetä kauan vene on ohjattavissa, mutta kaikki meni kuitenkin ihan nappiin.

Skopeloksen kaupunki

Skopeloksessa on paljon tilaa veneille aallonmurtajan takana, tosin kesäisin paikat ovat joskus kortilla kun vuokraveneet rantautuvat sankoin joukoin kuvankauniiseen kylään. Kuulimme tosin, että SunSail on vähentänyt radikaalisti kapasiteettiaan ja lopettanut kokonaan flotillojen järjestämisen. Näimme kuitenkin vain flotilloja järjestävän Sailing Holidaysin porukan täällä. Satama on suojainen, mutta sinne alituiseen porhaltavat erikokoiset yhdyslautat takaavat köysien kulumisen ja levottoman heilumisen päivisin.

Harvinainen pilvinen sää – näkymä hotellilta

Myrsky oli tulossa seuraavana päivänä ja tiesimme, että polttoaineen syöttöongelmien selvittämisen aikana veneessä ei koko porukalla voisi olla. Kirjauduimme hotelliin pariksi yöksi. Edullinen mutta siisti Ionia-hotelli sijaitsi rantakadulta jonkin matkaa kylän sisälle rinteeseen. Kylän mutkittelevilla ja kapeilla kujilla eksyy helposti ilman karttaa ja taisimme kysellä suuntaa ainakin viideltä kyläläiseltä ennen kuin löysimme perille. Kuvaavaa oli, ettei hotellillamme ollut mitään virallista osoitetta.

Pyhän Nikolauksen kappeli

Hotelliloma oli hauskaa vaihtelua. Kaisla polski uima-altaalla sen verran kun viilenneessä ; ) ilmassa tarkeni ja tutkimme kylää huoltotöiden ajan. Kylässä on kuulemma tasan kaksi mekaanikkoa. Toisella oli liian kiire muiden veneiden kanssa ja toisen löysimme käsiimme kun sataman vedestä ja sähköstä vastaava kioskinpitäjä tarvitsi tulkkia Arin mekaanikkokysymykselle. Viereisen ravintolan tarjoilijan veli sattui olemaan mekaanikko ja hän teki kädenkäänteessä puuttuvan osan moottoripalapeliin.

Skopeloksen kujilla on hieno tunnelma.

Skopeloksen kaupungissa sanotaan kirkkoja olevan 120

Rannassa on tiukka rivistö turistiravintoloita ja -putiikkeja, mutta ensimmäisen rivin takana aukeaa aidompi kylä. Skopelosta on tehnyt tunnetuksi Mamma Mia – elokuva (jota en tosin ole nähnyt), jossa Meryl Streep ja Pierce Brosnan lauleskelevat Abbaa saaren maisemissa. Skopelos on yksi parhaiten säilyneitä kyliä täällä suunnalla sillä se selvisi toisen maailmansodan pommituksista vahingoittumattomana, siksi sokkeloinen asemakaava on vertaansa vailla.

Aurinko laskee vehreän Panormouksen lahdella

Kreikan kylissä lähes poikkeuksetta kirkkojen ovet ovat visusti lukittuina. Täällä pääsimme kuitenkin käymään sisällä Pyhän Nikolauksen huikean hienossa pienessä kappelissa. Hauska sattuma, sillä laitoimme tänä kesänä veneemme seinälle samaisen pyhimyksen ikonin (Kiitos Arja!)! Pyhä Nikolaus on ennenkaikkea merenkulkijoiden ja muiden matkailijoiden suojelija.

Skopeloksen kylästä lähtiessämme halusimme luonnonrauhaan. Panormoun lahti tarjoaa upean paikan juuri sille. Suositeltu alueen elämänmenosta kertova teos An Island in Greece: On the Shores of Skopelos on kirjoitettu pienessä mökissä juurikin tämän lahden rannalla. Lahti tarjoaa täydellisen suojan ja on kyllä varsin suosittu veneilijöiden keskuudessa. Lahdessa oli mukava viivähtää pari yötä. Vesi oli tyyni ja pari rantaan vietyä köyttä pitivät veneen hievahtamattoman paikallaan.

Skiathos

Panormoun lahti

Kanssaveneilijät olivat varoitelleet meitä Skiathoksen kylästä, ettei sinne muka kannattaisi mennä turismin läpitunkevuuden vuoksi. Menimme siitä huolimatta – eiköhän tässä ole syrjäisiäkin paikkoja nähty riittämiin. Onneksi menimme. Saimme veneen venevuokraamojen laituriin koska kyseessä oli sunnuntai ja lauantain vaihtopäivä oli jo mennyt, jolloin tänne ei olisi mahtunutkaan. Kylä on taas kerran varsin kaunis, toki ostoskatuja ja ravintoloita riitää silmänkantamattomiin.

Skiathoksen kaupunki

Sporadeilta lähtiessämme pidimme uimataukoa Koukounariesin lahdessa Skiathoksella. Lahdessa on upeat hiekkarannat ja rento meininki rannan kahviloissa. Lahteen tuli aika kova aallokko, joten ei tätä ehkä kaikilla tuulilla voisi suositella.