Close

Visby -> Byxelkrok (Öölanti) -> Kalmar 18.06.2012 – 20.06.2012

21 Jun Posted by in Matkanteko | Comments Off on Visby -> Byxelkrok (Öölanti) -> Kalmar 18.06.2012 – 20.06.2012
Visby -> Byxelkrok (Öölanti) -> Kalmar 18.06.2012 – 20.06.2012
 

Pituus: Visby -> Byxelkrok: 57 NM (10,5 tuntia) Byxelkrok -> Kalmar: 50 NM (8,5 tuntia)

Merimiehellä on aina halu päästä merelle kun on satamassa ja tietysti yhtä suuri halu päästä satamaan kun on merellä. Tällä kertaa neljä päivää Visbyssä alkoi riittämään ja merelle piti päästä kun 20 tunnin sääikkuna ennen seuraavaa kovempaa tuulta avautui.

Lähdimme Visbystä aamulla klo 0705 ja kryssimme kohti Öölannin pohjoiskärkeä noin metrin aallokossa ja 9 -10 metrin tuulessa. Matkalla ei samaan suuntaan näkynyt muita veneitä ja vastaankin tuli vain yksi purje. Gotlannin ja Öölannin väli on varsin yksinkertainen purjehdittava koska reitillä ei ole kuin yksi varottava matala, Knolls Grund.

Kokeilin Visbystä lähdettäessä aamusta ensimmäistä kertaa kutteristaagiin vedettyä stay sail –purjetta, joka on oikeastaan hiukan kovempiin tuuliin tarkoitettu, mutta halusin testata ratkaisua ennen valtamerta. Purje oli oikein leppoisa, täydellä isolla ja staysaililla vene ei tuottanut juuri mitään ruoripainetta ja pysyi yllättävän pystyssä. Valitettavasti se ei oikein jaksanut ylläpitää vauhtia kun suhteellinen tuuli laski alle 8 metriin sekunnissa. Vaihdoin purjeen sitten reivattuun genoaan, joka tuntui selvästi aggressiivisemmalta, mutta kevyessä tuulessa tehokkaammalta. Kun tuuli sitten nousi, olisimme varmasti pärjänneet staysaililla oikein hyvin. Purjeen todellinen nousukulma jäi vähän epäselväksi.

Pari tuntia ennen Öölannin kärkeä Navtex sitten laajensi kovan tuulen varoituksen (gale warning) myös meidän alueelle ja päädyin sitten ehdottamaan että jäisimme yöksi Byxelkrokiin, jonka sijainti saaren pohjoiskärjen tuntumassa oli mitä mainioin. Olin paikasta edellisenä päivänä puhunut Visbyn laiturinaapurimme Juha Järven kanssa. Öölannin kärjessä puuskissa puhalsi jo suhteellista tuulta 13 m/s.

Saavuimme Byxelkrokiin klo 1730 ja olo oli kyllä yllättävän väsynyt päivän hakkaamisesta.

Päivän positiivisin yllätys oli että veneen lisäpaino ei ole tuntuvasti heikentänyt sen purjehdusominaisuuksia, itse asiassa aallokossa pohjan hakkaamminen aallokossa on ennemminkin vaihtunut aaltojen läpäisyyn, eli vaikutusta voisi kuvailla tarkoitukseemme jopa positiiviseksi.

Aamulla pärskeet löivät aallonmurtajan yli ja otimme päivän luonnollisista syistä rauhallisesti. Illalla jatkoimme matkaa kohti Kalmaria klo 1750, kun aallokko oli jo rauhoittunut. Vene kulki kuin unelma ja tiukassa kryssissä tasaisessa vedessä vauhti oli koko ajan yli 6 solmua. Illan huipuiksi kirjautui 7,4 solmua. Vastaan tuli vain pari venettä koko illan aikana.

Saavuimme Kalmariin kello 0230 varsin jännittävän navigoinnin jälkeen – ennen Kalmaria vedet madaltuvat ja väylä kapenee. Ajoimme läpi majakoiden valosektorien yön pimeimmän jakson aikana ja muutama poiju kyllä meni hermojen kannalta aivan liian läheltä veneen kulkiessa koko ajan 7 solmua. Öölannin sillan alitusta helpotti se että bimin läpi ei näe, vihaan siltojen alitusta yli kaiken kun vaikka silta olisi kuinka korkea tahansa (tämäkin on 36 metriä), alhaalta katsottuna on aivan selvää että masto osuu siihen.

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Windows Live