Close

Karlskrona -> Kööpenhamina (27.6.2012 – 28.6.2012)

04 Jul Posted by in Matkanteko | 2 comments
Karlskrona -> Kööpenhamina (27.6.2012 – 28.6.2012)
 

Pituus: 139 mpk, matka-aika: 27 tuntia, oletus 31 tuntia

Useat veneen olivat odottaneet kovan tuulen loppumista ja Karlskrona olikin tyhjentynyt jo selvästi ennen kuin me lähdimme sieltä klo 11:20.

Falsterbo -kanavan nostosilta

Ennusteen mukaan kryssisimme noin 1,5 metrin aallokossa ja 8-12 m/s tuulessa Simrishamnin jälkeiseen Etelä-Ruotsin kärkeen, ja näin pitkälti tapahtuikin, tuulta vain ei ollut aivan näin paljon. Kyyti oli oletetun pomppuista ja märkää, mutta varsin vauhdikasta ja Hanna tekikin päivän nopeusennätyksen, lokiin jäi pohjaksi 7,3 solmua.

Tuulen suunta ei ollut aivan ennusteen mukainen, vaan kääntyi hieman lisää vasta kärjen tuntumassa ja tämä pakotti meidät piinaamaan venettä lähestyvän laivaväylän suuntaisesti, joka hidasti etenemistä. Yleisestikin ottaen Etelä-Itämeren purjehdusta rajoittaa kaikkialla hankalasti kulkevat laivaväylät, jotka puristavat huviveneet rannan ja väylän väleihin.

Tuuli tyyntyi illalla ja aamulla meri oli rasvatyyni. Tämäkään ei mennyt aivan ennusteen mukaan, vaan tuulen olisi pitänyt kääntyä hieman enemmän pohjoiseksi ja pysyä käyttökelpoisen tehoisena, mutta tuulet ovat matkallamme hieman huonosti totelleet tietokonemalleja. Kumma juttu.

Oikaisimme Etelä-Ruotsin länsikärjessä Falsterbo –kanavan kautta, jonka nostosilta avautuu päiväsaikaan tasatunnein. Sulkuja ei ole. Kanava sekä lyhentää matkaa että ratkaisee navigaatio-ongelman ulompana merellä, jossa kolmen laivaväylän yhteinen ”liikenneympyrä” on kiinni matalan veden rajassa.

Saavuimme Köpikseen klo 14:40 Langelinie –satamaan, joka on aivan keskustan tuntumassa. Pidin meitä varsin onnekkaana että saimme paikan tästä pienestä marinasta, jonka sijainti on hyvin miellyttävä ja tästä syystä veneitä kävi koko ajan tsekkaamassa tilatilannetta. Navigointi Köpiksen tuntumassa oli helpompaa kuin oletin, vaikkakin huomioitavia seikkoja ovat matalat vedet, parisolmuinen virtaus, tuulivoimalapuistot ja suurten alusten liikennöinti.

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Windows Live
  1. Kirsi Rahikainen07-07-12

    Olen lukenut viimeista blogia mielenkiinnolla. Olette aika rohkeita mutta voi olla etta merenkaynti on veressa ainakin Harilaisen suvulla. Olen itsekin purjehtinut (vaikka en ole mikaan hyva purjehtija) viime aikoina Australian pohjois puolella ja oman veneemme onnistuimme upottamaan pari vuotta sitten. Valitettavasti toinen vene tormasi siihen ankkurissa. Emme olleet veneella onneksi. Pysykaa vain pois riutoilta (ankkurit jaavat jumiin) ja laiva vaylilta. Isot laivat eivat kunnioita pienia veneita vaikka kuinka olisitte itse kuinka tarkkana ja radiolla jatkuvasti. Toivon etta matka on onnekas ja nautitte siita. Elaman kokemus jota et koskaan unohda. Terv. Kirsi serkku.

  2. sytalisman07-10-12

    Hei Kirsi!
    Mukava kuulla terveisiä sieltä toiselta puolelta maapalloa! Kurjaa, että menetitte veneen, aina ei tosiaan riitä että itse on tarkkana. Suuriin laivoihin on tullut tutustuttua lähietäisyydeltä tällä reissulla kun laivaväyliä ei ole aina pystynyt välttelemään. Jaksan aina ihmetellä miten yksinpurjehtijan hermot kestävät nukkua vaikka olisi mitkä AIS- ja tutkahälyttimet käytössä.
    t. Hanna