Kööpenhamina -> Kiel (2.7.2012 – 3.7.2012)

04 Jul Posted by in Matkanteko | Comments Off on Kööpenhamina -> Kiel (2.7.2012 – 3.7.2012)

Pituus: 178 mpk, matka-aika 33 tuntia

Meillä oli Köpiksessä viikonlopun aikana vieraina vanhoja tanskalaisia tuttaviamme lapsineen, joten lähtöä ei voitu aikaistaa. Myöskin Hannan sisko oli tulossa veneen kyytiin sunnuntai-illasta, joten ensimmäinen mahdollinen lähtöaika oli sunnuntai – maanantai  välinen yö. Valitsimme tämän vaihtoehdon aamulähdön sijaan, koska ennusteen mukaan meille olisi koko yön ja seuraavan aamupäivän ajaksi tarjolla suotuisia ja tehokkaita tuulia. Mieluummin näemmä menetämme yöunet kun hyvän tuulen…

Iltainen Newhavn

Syötyämme Nyhavnissa illalla erinomaiset entrecote –annokset ja käveltyämme täydellä mahalla veneelle, lähdimme pimeään yöhön klo 23:30. Teimme vielä pienen yöllisen Köpiksen keskustaristeilyn, joskin Christianshavnin kanavaan en enää pilkkopimeässä uskaltanut mennä kanavarakennushankkeiden vuoksi.

Vene lähti liikkeelle Köpiksen edustalla kuin tykin piipusta ja meno oli sen verran jännittävää, että olimme ensimmäiset 2 tuntia hereillä samaan aikaan – toinen etsi valonheittimellä merimerkkejä ja toinen yritti ohjata virtaa vastaan laivaväylän merimerkkejä hipoen. Yksi laiva pääsi takaapäin lähes yllättämään meidät, koska AIS hälytin oli unohtunut äänettömälle ja tutkamme on asetettu off setille siten että 2/3 ruudusta näyttää eteenpäin, mutta pääsimme kuitenkin hyvässä järjestyksessä pois sen edestä. Täytyy aina muistaa vilkuilla taakseen vaikka vauhti olisi kuinka kova!

Loppumatkaa leimasi lähinnä aamusta jyrkäksi noussut aallokko, joka sitten Tanskan valkoisten kallioiden jälkeen muuttui tyveneksi. Alkuillasta tuuli kääntyi ennusteen mukaisesti ensimmäista kertaa myötuuleksi  – oli herkullista antaa veneen mennä seitsemää solmua myötuulessa hakkaamisen sijasta! Onneksi laivaliikenne oli yllättävän hiljaista ja pääsimme suhteellisen helposti laivaväylän yli. Illalla taivaanranta oli hämmästyttävän vihreä, ilmiön taustaa ei kuitenkaan vielä ole keretty selvittämään.

Saavuimme aamusta Kieliin yhdessä 900 jalkaa pidemmän Eurodam laivan kanssa ja rantauduimme Düsternbrookin satamaan varsin kapeiden tolppien väliin klo 0840.