Close

Hollannin Staande Mastroute, Delfzijl – Amsterdam

16 Jul Posted by in Kohteet, Matkanteko | Comments Off on Hollannin Staande Mastroute, Delfzijl – Amsterdam
Hollannin Staande Mastroute, Delfzijl – Amsterdam
 

Hollannin Stande Mastroutelta löytyy lukuisia mielenkiintoisia pysähdyspaikkoja, vaikka suuremmaksi osaksi kuljetaankin alavissa peltomaisemissa. Reitti tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon Pohjanmeren monesti vastaisille tuulille niille veneille, jonka syväys on maksimissaan noin 1,9  metriä. Matkan varrella näkee mitä mielenkiintoisimpia sulku- ja siltayhdistelmiä, mm. naviduktin, jossa sulku on rakennettu moottoritien päälle. Reitti on myös hyvä veneen käsittelyn opettaja – tilaa on enemmänkin senttejä kuin metrejä, kanavat eivät ole tuulelta suojassa ja kymmenet sillat ja sulut vaativat merkittävän määrän kiinnittymisiä.

Groningen

Groningen on kaunis ja rento kaupunki

Groningenin kaupunki oli rento ja mielenkiintoinen. Vierasvenesatamasta tuli jo edelliselle sillalle Havenmeester kyselemään olemmeko kenties heille tulossa ja ohjasi ystävällisesti meidät vapaaseen paikkaan. Delfzijlissä kyytiimme oli hypännyt Arin Jarno-serkku ja paaluihin kiinnittyminen sujui tällä miehistöllä ihan rennosti. Rauhallisessa satamassa oli lapsille mieluinen leikkipuisto ja peruspalvelut. Kaupungin keskusta oli muutaman sillan päässä kanavan toisella puolella. Joka puolella oli asuntolaivoja ja -proomuja. Aamulenkki venähti pitkäksi kun kaupungilla riitti mielenkiintoista nähtävää joka suunnassa. Pysyttelin isompien kanavien sisällä, jotten kartattomana eksyisi sokkeloiseen kaupunkiin.

Zoutkamp

Tiistaina löysimme mukavan pysähtymispaikan jo iltapäivällä kolmen maissa. Jälkeenpäin ymmärsimme, ettemme olisi kovin kauas sinä päivänä päässeetkään vaikka olisimme halunneetkin sulkujen ja siltojen ajoitusten vuoksi. Zoutkamp oli idyllinen pieni satama sillan vieressä. Rannassa oli muutama ravintola, Spar-kauppa, ja mahtava leipomo, josta haimme aamiaiselle herkkuja. Lapset pääsivät silittelemään hevosia, ja lampaitakin oli ihan kylän keskustasta. Onneksi viritimme heti Zoutkampiin tullessa teltan sitloodaan, sillä sadekuurot piinasivat illalla ja varsinkin seuraavana aamuna. Vielä uskalsimme täyttää veneen tankit rannasta, lisäsimme tankkiin kyllä Aqua Freshiä, siinä toivossa että välttäisimme epäilyttävät bakteerit. Täällä vesikonetta ei tule mieleenkään käyttää…

Leeuwarden

Hollannin maalaismaisemaa ja sen trade mark eli tuulimylly

Leeuwardenissa kiinnityimme lähelle keskustaa kahden nostosillan väliselle alueelle kanavan varteen kylkikiinnityksellä. Varo rannalla kasvavia puita, näihin rantautuvan purjeveen masto helposti osuu! Kaupunki oli vieressä 1600 – luvulla perustettuine puistoineen ja 1400-luvun “vaakahuoneineen”. Seuraavana aamuna lenkki kanavanvarsia pitkin oli aikaisen ylösnousemisen arvoinen kokemus. Kanavan varteen kiinnittyessä on hyvä katsoa myös ylöspäin – mastoon saa helposti risukoristeita liian huolettomasta parkkeerauksesta.

Lemmer

Pysähdyimme Lemmeriin IJselmeerin rannalle yhdeksi yöksi. Nautilus/Iselmar- satamasta löysimme paikan. Satama oli hotellin yhteydessä, jossa oli suhteellisen kallis ravintola, keila-, squash-, ja uimahalli. Kävin lasten kanssa seuraavana aamuna uimassa (5eur/venekunta), jotta saivat ylimääräistä liike-energiaa purettua ennen sisävesien ylityksiä. Lähin ruokakauppa olisi ollut 10min päässä Lemmerin keskustassa, johon emme enää jaksaneet lähteä kävelemään väsähtäneiden lasten kanssa eikä ilmankaan. Kyllä yhdeksi päiväksi saa loihdittua herkkuja purkki- ja kuivaruoka kaappien sisällöstäkin…

Leeuwardenissa  ja Dokkumissa vanhalta kanavaosuudelta perittiin vaihtelevia siltamaksuja. Siltavahti laski ongenvavalla puukengän veneeseen ja kalasti siten siltamaksun. Aika hauska ja eksoottinen tapa. Satamamaksut vaihtelivat 10 – 20 euron välillä.

Ijsselmeer ja Markersmeer

Lemmerin jälkeen reitti läpäisee Hollannin suuret sisäjärvet matkalla kohti Amsterdamia. Järvet ovat kauttaaltaan noin 3-4 metriä syviä, joten voimakas tuuli nostaa varsin pystyn ja vauhtia hidastavan aallokon. Järvet erottavan padon molemmissa päissä on sulut. Meidän tapauksessa Markersmeer osoittautui paljon mukavammaksi purjehtia kuin Ijsselmeer, tosin kumpikaan ei aiheuttaut erityisiä vaikeuksia. Lemmeristä Amsterdamiin matkaa kertyy aika tarkkaan 50 mpk.

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live