Close

Öinen veneralli Amsterdamissa (16. – 17.2012)

22 Jul Posted by in Matkanteko | Comments Off on Öinen veneralli Amsterdamissa (16. – 17.2012)
Öinen veneralli Amsterdamissa (16. – 17.2012)
 

Convoyn liiankin tiivistä tunnelmaa

Sääennuste Englannin kanaalia varten aiheutti monenlaista päänsärkyä, sopivaa sääikkunaa ei vaan tuntunut löytyvän. Mieli teki jo avomerelle monen sisävesipäivän jälkeen, mutta kovan vastatuulen ja maailman ehkä vilkkaimman laivaliikenteen yhdistelmä piti jäät kylmänä hatussa ja päädyimme jatkamaan kohti etelää sisävesireitillä. Reitti näytti hyvin monimutkaiselta lukemattomien siltojen ja sulkujen vuoksi, mutta hollanninkieliset oppaamme väittivät että etelään pääsee yhden vuorokauden aikana, jos lähtee yö-”saattueen” (convoy) mukaan. Samalla tulisi ajettua läpi koko Staande Mastroute Saksan rajalta Belgian rajalle.

Amsterdamissa siltojen avaus on hyvin rajoitettua toimintaa ja nämä avataan vain kerran yössä sarjassa. Jos mielii mukaan, pitää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tarkkaa aikaa convoyn lähtemiseen emme oikein saaneet selvitettyä, joten lähdimme Aeolus-marinasta klo 22:00 reitin alkupäätä kohti. Ilta oli pimeä, tuulinen ja sateinen ja taas tuli mietittyä että mitähän tässä ollaan tekemässä.

Kuin ihmeen kaupalla ensimmäinen silta kuitenkin avautui ja päädyimme noin 20 muun purjeveneen kanssa kanavan laitaan odottamaan keskustan rautatiesillan avautumista. Toinen yritti nukkua ja toinen ihmetellä näkyisikö muissa veneissä jotain liikettä, mutta mitään ei tapahtunut moneen tuntiin. Klo 0100 VHF räjähti eloon ja aggressiivisen kuuloinen miesääni mölisi jotain hollanniksi. Yhteen veneeseen laitettiin navigointivalot päälle ja toisessa nähtiin henkilö kannella, itse vedin sitten ulkovarusteet päälle ja kuikuilin ikkunasta mitä tapahtuu. Puoli kahdelta pariin muuhunkin parkissa olevaan veneeseen laitettiin ajovalot päälle ja niin käynnistin ne sitten meillekin. Viittä vaille kaksi VHF:stä kuului taas jotain ja silloin alkoi tapahtumaan. Kaikkiin veneisiin laitettiin valot päälle, siltaan sytytettiin valmistautukaa –valot ja pari venettä siirtyi kanavan keskelle kellumaan. 15 minuutin päästä siirryimme sinne itsekin, kun taas oli rannan puu liian lähellä mastoa.

Odottelu jatkui kunnes vähän ennen puolta kolmea yöllä silta avautui ja etelästä saapuvat veneet ajoivat ulos sillan aukosta. Heti kun viimeinen vene oli tullut ulos aukosta, kaikki 20 venettä lähtivät kiihdyttämään kohti sillan n. 10 metriä leveää aukkoa. Kaiuttimista vielä kuului huutoa, jonka tulkitsimme viranomaisten käskyksi kiirehtiä. Edessämme kolme venettä lähes törmäsi toisiinsa ja me vedimme pakin täysille ja yritin väistää näitä veneitä hipoen samalla sillan reunarakenteita. Olimme jostain lukeneet että reitillä on toinen rautatiesilta ja sulkuyhdistelmä, joka vedetään kiinni 5 minuutin kohdalla ja ne veneet jotka eivät kerkeä sisään, jäävät odottamaan seuraavan vuorokauden vastaavaa avaamisaikaa. Tämän vuoksi emme itsekään halunneet jäädä viimeisiksi.

Ensimmäisen sillan jälkeen kaahailu jatkui läpi Amsterdamin esikaupunkialueiden, joissa useiden siltojen avautumisen ajoittamisella pakotettiin veneet taas yhtenäiseen sumppuun. Tuntui aika hurjalta kun pienessä tilassa oli niin monta venettä irrallaan ajoittain aikamoisessa sivutuulessa.

Pikkuhiljaa matkan edetessä vauhti rauhoittui ja kiilailu ja muu niuhotus loppui ja pelätty sulkukin odotti rauhallisesti että kaikki veneet saatiin sen sisään.

Pääsimme ulos Amsterdamista ja jäimme 45 minuutiksi odottamaan Schipholin lentokentän vieressä olevan sillan avautumista. Tämän jälkeen ajelimme lentokentän ohitse veneellä, jonka jälkeen matka vielä jatkui Goudan kaupunkiin, Rotterdamin sataman ohitse Dordrechtin kaupungin ohi Willemstadin rentoon lomakaupunkiin.

Suluissa tilaa ei ole liikaa

Matkaa kertyi 67,5 mpk ja aikaa meni paljon, mutta olimme kuitenkin edenneet oikeaan suuntaan. Staande Mast Route loppuu Willemstadiin, mutta vielä avomerelle on matkaa 30 mailia. Kokemus on ollut ainutlaatuinen ja opettanut hurjasti veneen käsittelyä, täällä kun kaikki mitatkin ilmoitetaan metrien sijaan desimetreinä, joka onkin kanavien ja satamien ahtauteen juuri sopiva mittayksikkö.

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live