Close

Englannin kanaalin ylitys (20. – 21.7.2012)

22 Jul Posted by in Matkanteko | 1 comment
Englannin kanaalin ylitys (20. – 21.7.2012)
 

Willemstad, Hollanti – Dover, Englanti (146,5 mpk, 30,5 t)

Hollannin eteläosassa on useita vaihtoehtoja, josta päästä merelle. Päädyimme itse käyttämään toiseksi eteläisintä, eli Roompotsluisia. Matkaa Willemstadista Roompotsluisiin on noin 30 mpk:ta ja vaatii kolme sulutusta ja yhden erillisen sillan läpäisyn. Suluissa on kiinteät sillat, joiden korkeus on 18-20 metriä. Pakko myöntää, että on sydäntäkylmäävää katsoa maston huipun etenemistä siltarakenteeseen, koska silmä on täysin vakuuttunut että masto ei voi millään mahtua sillan alitse.

Ari sulkuhommissa

Meren haju oli huumaava verrattuna makeavetisiin sisävesiin ja sydän oli pakahtua ajatuksesta päästä lähes 2 viikon jälkeen Pohjanmereen. Kun vielä pilvinen sää muuttui sulun kohdalla aurinkoiseksi, meren kutsu oli täydellinen. Kohta sulun jälkeen pääsimme myös purjehtimaan lähes myötätuulessa, joka alkuun oli varsin lievä, mutta aamuyöstä vahvistui siten että vene kulki hetkittäin lähes 8 solmua.

Yö oli selkeästi aiempaa pimeämpi ja pimeä jakso pidempi. Kaste sen sijaan puuttui nyt jo toista yötä. Hannalla oli fiilikset hieman huonot ja häntä kirotti herääminen pimeään ja kylmään yöhän heilumaan noin metrin aallokkoon. Tämän vielä täydensi ison nostimen jumittuminen, Englannin kanaalin matalikot ja sotalaivan vierailu, tämä kun ei tietenkään käyttänyt AIS:ia.

Pähkäilin pitkään mistä kohdasta kanaalin TSS (Traffic Separation Scheme), eli laivaliikenne kannattaisi ylittää. Kaikki liikenne pakataan Doverin kohdalla yhteen kapeahkoon väylään, joka sitten pohjoisempana jakautuu sivuhaaroihin, jotka ohjaavat liikenteen alueen suuriin logistiikkakeskuksiin Europoortiin, Rotterdamiin, Zeebruggeen ja Oostendeen. Ohitse kulkeva liikenne taas jakautuu kahteen DW, eli deepwater väylään. Näiden välit on sitten täytetty kohdasta riippuen joko tuulivoimapuistoilla, matalikoilla tai kaasukentillä.

Doverin mieleenpainuvat aallonmurtajat

Valintamme käyttää sisävesiväylää Hollannin eteläreunaan auttoi meidät monen hankalan kohdan ohitse, mutta itse TSS-liikenne piti vielä ylittää jostain kohtaa. Päädyin valitsemaan Doverin edustan ennen Calaista, koska tässä väylä on kapeimmillaan ja täten vaatimus ylittää se 90 asteen kulmassa pidentäisi matkaamme mahdollisimman vähän. Calaisin ja Doverin poikittaisliikenne menisi vierestä mutta ei kohdalta, ylitettäviä väyliä olisi vain yksi ja kapeus (useita maileja joka tapauksessa) vähentäisi kauhunhetken pituutta minimiin. Loppujen lopuksi laivaliikennettä oli ylitysajankohdallamme vain vähän ja laivoja osui kohdallemme vain noin 10.

Saavuimme hämmästyttävän hyvin suunnitelman mukaan Doveriin 3 tuntia ennen korkeaa vettä ja marinan portit avautuivat 5 minuutin odottamisen jälkeen. Doverin satama on hyvin vaikuttava jättimäisine aallonmurtajarakenteineen. Varovainen on silti oltava koska virta on sataman portin edustalla koko ajan kova.

Vene Doverin osittaisessa vuorovesimarinassa

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live
  1. Hannu07-23-12

    Terveisiä sateisesta Suomesta! Teillä on matka edennyt mukavasti. Tuli mieleen että me vierailimme Falmouthissa ollessamme Royal cornwall yaht clubilla. Sinne olivat vieraat purjehtijat tervetulleita seuran tiloihin. Me tutustuimme Norjalaisten kanssa clubin pubiin ja söimme ravintolan puolella erittäin maistuvan illallisen. Lisäksi clubin kirjasto oli hieno. Homma toimii siten että veneen ei tarvitse olla clubin laiturissa. Laitoimme hieman parempaa päälle ja kävelimme sisään. Siellä otettiin nimet ylös ja merkattiin kirjoihin ja kansiin. Meillä ei ollut venettä seuran laiturissa, mutta riitti että oli purkkarilla liikenteessä. Vinkki siksi että me ei enää pysähdytty muissa satamissa ja ei päästy kokeilemaan systeemiä muualla. Kannattaa katella netistä jos onnistuisi muuallakin. Meidän visiitti oli mieleenpainuva ja vastaanotto erittäin mukavaa. Teilläkin tulee varmaankin Falmouth tutuksi. Osoitteessa http://www.royalcornwallyachtclub.org/ voi lukea kyseisen clubin toiminnasta…
    T. Hannu
    Sy Navigateur