Close

Venetekniikka  //  Varusteet

Dec 10

Itäinen ja eteläinen Itämeri

Itäinen ja eteläinen Itämeri

Välimereltä Itämerelle  Koko kevään tuskailin päätöstä jättääkö vene Välimerelle, myydä se tai tuoda Suomeen. Lomailu Välimerellä oli alkanut käydä voimille, koska lomakausi piti aina aloittaa ja lopettaa veneen lasku- ja nostotyöleiriin. Päädyimme sitten tuomaan veneen Suomeen, olihan vaihtoehtoa jo pohjustettu purjehtimalla se Pohjois-Italiaan, josta etäisyys Saksan Kieliin on autoteitä pitkin alle 1400 kilometriä. Itse kuljetus […]

Read more...

Jan 29

Adrianmeri Albaniasta Montenegron ja Kroatian kautta Italiaan

Adrianmeri Albaniasta Montenegron ja Kroatian kautta Italiaan

Viisi maata ja neljä viikkoa (Kesä 2016) Adrianmeri alkaa ja Joonianmeri päättyy suurin piirtein Kreikan Korfun kohdalla. Meidän suunnitelmissa oli siirtää vene Pohjois-Italiaan, eli käytännössä matkustaa Adrian itärantaa pitkin koko sen pituuden verran, noin 800 merimailia. Tämä veisi meidät hyvin erilaisten maiden läpi – ensin eksoottinen ja tuntematon Albania, sitten venäläisten, mutta myös superrikkaiden suosima […]

Read more...

Apr 10

Joonian suosikkimme (kesä 2015)

Joonian suosikkimme (kesä 2015)

Vuokraveneiden ja perhepurjehtijoiden paratiisi  Purjehdimme 2,5 vuotta sitten eteläisen Joonianmeren poikki Kefaloniasta kohti Korintin kanavaa ja ihastuimme alueen tunnelmaan välittömästi. Kefalonia oli mielestämme aivan loistava paikka! Silloin tosin olimme sekä sivussa suosituimmista reiteistä ja kausikin oli vasta alullaan, joten emme päässeet todistamaan Joonian puoleisen Kreikan kääntöpuolta, eli vuokraveneiden poikkeuksellisen korkeaa lukumäärää. On mahdollista, että alueella […]

Read more...

Sep 1

Risteily Kreikan kultahammasrannikolla

Risteily Kreikan kultahammasrannikolla

Talismanin tämän kauden viimeinen risteily toi veneen duuniporukkamiehistöllä Argolikin lahdelle, rikkaiden ja kauniiden kansoittamien Poroksen, Hydran ja Spetsesin saarten kautta. Reitti ylitti Saronikin lahden, jonka rannella Ateenakin sijaitsee ja samalla vene saatiin kätevästi siirrettyä sen talvisäilytyspaikkaansa. Reitti 30/7/2014 Olympic Marina -> Vourkari, Kea  (15,5 mpk) 31/7/2014 Vourkari -> Sounio -> O.Neorio,Poros (48,6 mpk) 01/08/2014 Neorio […]

Read more...

Jul 28

Evian sisäreitti, Kreikka

Evian sisäreitti, Kreikka

Valitsimme Sporadeilta Ateenaan välille suoremman ja kovempituulisen ulkoreitin sijaan sisäreitin, joka kulkee Evian saaren ja mantereen välissä. Evia on Kreikan toiseksi suurin saari Kreetan jälkeen, mutta sijaitsee niin lähellä mannerta, että harva taitaa edes aluetta saareksi tajutakaan. Nykyinen Evia on harvaan asutun oloinen maatalousalue, mutta aiemmin saarta pidettiin suuressa arvossa. Evia tunnettiin aiemmin myös Negroponte […]

Read more...

Jul 6

Chillailua lämmössä

Chillailua lämmössä

Talismanin matka on tänä kesänä ollut tiiviin matkanteon sijaan rentoa lomailua Turkissa ja Kreikassa. Kreikan ja Turkin eroa on vaikea kuvailla. Kreikassa on jotenkin rennompi olla, eikä ole helppoa tunnistaa mistä se johtuu. Turkissakin ihmiset ovat ystävällisiä ja avuliaita, kielimuuri on samanlainen molemmissa maissa. Turkissa tuntuu silti lievä kulttuurishokki toisin kuin Kreikassa, jossa olemme kuin […]

Read more...

Mar 20

Walder puomijarru

Walder puomijarru

Puomijarru on herättänyt paljon keskustelua laitureilla ja kirjeenvaihdossa. Monet ovat järjestelystä ymmärrettävästi kiinnostuneet, koska jarru vähentää vahinkojiipin, eli giljotiinimäisesti heilahtavan ison purjeen puomin heilahduksen todennäköisyyttä, joka taasen aiheuttaa massiivisen turvallisuusriskin sekä rikille että miehistölle. Puomin pysyminen kurissa myös suunnitellun jiipin aikana kovassa tuulessa on merkittävä plussa. Hyödyllisyydestään huolimatta laite on edelleen varsin harvinainen, joskin Atlantin […]

Read more...

Mar 12

Hiekkapuhallusta ja vähän muuta

Hiekkapuhallusta ja vähän muuta

Talismanin kevätkunnostukseen kuului pohjan täysimääräinen uusiminen, tätä kun ei veneen historiassa aiemmin ollut tehty, vaan myrkkymaalia oli vain vuosittain paikkamaalattu ohennettuna aiempien kerrosten päälle.  Paikkamaalaus sopii sinänsä hyvin itämeren olosuhteisiin ja ohennus vähentää maalikerroksen paksuuntumisesta johtuvaa lohkeamisesta levyinä. Tämä vaan ei suojaa kovin hyvin lämpimässä, elämää vilisevässä valtamerivedessä. Tiesin, että pohjan uusiminen jossain välissä olisi […]

Read more...

Feb 8

LifeTag Mies-Yli-Laidan -hälytin

LifeTag Mies-Yli-Laidan -hälytin

Suurimpia (tunnistettuja) pelkojamme kahden hengen miehistöllä purjehtiessa on tilanne, jossa yksinäinen yövahti putoaa veneestä ja automaattiohjauksella purjehtiva vene jatkaa kaikessa rauhassa menoaan vapaavahdin unta häiritsemättä. Vastaava pelko liittyy myös jommankumman lapsemme putoamiseen kenenkään huomaamatta. Teoriassahan näin ei pitäisi koskaan käydä, koska putoaminen on kielletty ja yövahdin pitää aina käyttää turvavaljaita, mutta tämä ei silti yksinään […]

Read more...

Jan 13

Internet-yhteys veneessä

Internet-yhteys veneessä

Internet-yhteyden toimivuus matkaveneessä tuntuu käytännössä seuraavan tärkeysjärjestyksessä heti veden, ruoan ja polttoainehuollon jälkeen. Olen paljon pohtinut ja jonkin verran rahaakin käyttänyt oman Internet-yhteysjärjestelmämme rakentamiseen ja ajattelin tämän pohdinnan tuloksia hieman tässä avata.  Purjehtija tarvitsee ulkomaillakin Internetiä: sääennusteisiin, yhteydenpitoon, töihin, viihteeseen. Suomalaisen operaattorin roaming-hinnastoa ei tarvitse kuitenkaan kauaa tutkistella, niin ajatukset siirtyvät yhteyden järjestämisen osalta jo […]

Read more...