Close

Tähtitieteellinen merenkulku

Hankkimani Davis Mark 15 Sextant on riittävän tarkka ja muovisena kevyt venekäyttöön, vaikkakin häviää käyttömukavuudeltaan selvästi metallisille sekstanteille

Miksi kukaan näinä elektronisen paikanmäärityksen aikoina viitsisi käyttää useita kymmeniä tunteja opetellakseen paikanmääritystä taivaankappaleiden tai merkintälaskun avulla?

Motivaatiot tähän Suomen Navigaatioliitto ry:n laivuriopintojen ylimmän tason suorittamiseen ovat varmasti moninaiset, mutta itselleni ne kyllä olivat aivan selvät: halusin ensisijaisesti vähentää riippuvuuttani sähkölaitteista sekä kasvattaa ymmärtämystäni maapallosta, paikanmäärityksestä sekä merenkulun historiasta. Tämä syventävä kurssi avasi silmäni niin monella tapaa – erityisesti ajankäsitteiden, koordinaatistojen sekä tietysti taivaankappaleiden liikkeiden osalta, että kurssia on helppo suositella jos kiinnostus merenkulkuun on tavallista syvempää.

Kävin Espoon Kippareiden järjestämän Tähtitieteellisen merenkulun kurssin 2011 – 2012, jossa opetuksesta vastasi Erkki Lauho.  Erkki oli loistava opettaja ja oli aivan selvää, että koko kurssi oli hyvin motivoitunut oppimaan varmaankin kaikille tämän hyvin vieraan asian.

On todettava, että työmäärältään kurssi on varsin suuri ja menetelmää ei oikein voi oppia muuten kuin harjoittelemalla. Yleisin virhe sen hyödyntämisessä ovat juuri erilaiset laskuvirheet, joita tuskin saa piiskattua itsestään pois, ellei totu tämäntyyppiseen laskentaan.

Vastineeksi saa käyttöönsä lisäuskoa, että maailma ei lopukaan plotterin kaatumiseen. On myös muistettava, että varovainen navigaattori pyrkii aina todentamaan sijaintinsa vähintään kahdella menetelmällä ja tämä ei siis todellakaan tarkoita kiinteän gepsin koordinaattien vahvistamista käsigepsillä 🙂

Ari

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live