Close

Yhden hengen käsiteltävyys

Puomijarru toimii sekä preventterinä että rauhoittaa puomin liikkeitä halssinvaihdoksissa

Kansimiehistö puuttuu

Jos miehistönä toimii pääosin kaksi aikuista, on venettä purjehdittava yksin. Talisman oli valmiiksi varusteltu varsin hyvin tätä silmälläpitäen. Olennaisia tekijöitä ovat ruorimiehen paikalta käsiteltävät etupurjeen jalusvinssit, jaluspisteiden sijainnin säädöt, ison jaluksen kireys sekä takastaagin kireys. Autopilotti vapauttaa ruorimiehen tarvittaessa paikaltaan säätämään muita rikin asetuksia.

Rikin turvallisuutta sekä käännösten tekemistä kovassa tuulessa pitäisi helpottaa lisäämäni Walder boom brake -puomijarru , joka toivottavasti poistaa puomin kokonaan ruorimiehen ongelmalistalta. Odotan innolla vastaako vekotin suuria odotuksiani!

Ankkuroitumista yksin ja ankkurista yksin poistumista helpottaa kauko-ohjattava ankkurivinssi, joka kertoo myös ulkona olevan ketjun pituuden.

Talisman on satamissa niin helppo käsiteltävä, että en edes harkinnut keulapotkurin asentamista. Arvelen, että käsiteltävyyden selittää tehokas kolmilapainen taittolapapotkuri, joka akselivedon vuoksi on saildrivea lähempänä peräsintä. Näin potkurivirta painaa vettä peräsintä vasten kovalla voimalla ilman että veneellä olisi edes etenemisvauhtia.

Navigaattori puuttuu

Plotteri heikentää yönäköä, mutta tarjoaa vastineeksi roppakaupalla hyödyllistä tietoa

Tutkakuvan katsominen kartan päällä tuo ruorimiehelle käyttöön automaattisen toisen sijainnin tarkistusmenetelmän ja osoittaa mm. onko kartta-aineistoon luottamista. Esimerkiksi Kreikan uusimmassa käytettävissä olevassa kartta-aineistossa puolen merimailin virheet eivät ole ennenkuulumattomia, kun aineisto perustuu viimeksi 1800 luvulla tehtyihin mittauksiin. Veneen GPS-sijainnin tietämisestä parin metrin tarkkuudella on vain vähän iloa, jos vene jatkuvasti piirretään saaren keskiosiin. Kolmannen tarkistusmenetelmän saa käyttöönsä suuntimakompassilla ja tarkistus on tehtävissä yksin muutamissa sekunneissa kun plotteri näyttää kätevästi kohteen oletetun suuntiman, jos kartta-aineisto vaan on oikeassa.

Autopilotin runsasta käyttöä on tuettu tehostetulla sähköjärjestelmällä jolloin voimia ei pitäisi hukkaantua liikaa käsiohjaukseen. Aluksen VHF-radion ulkokaiutin on ruorimiehen lähellä ja käsi-VHF:llä ruorimies pystyy ottamaan ulossuuntautuvia yhteyksiä ruorin luota.

Laitteet ovat VHF-puhelimia lukuunottamatta Raymarinen valmistamia ja plotterin (E90w) kosketusnäyttöominaisuutta on vaikea olla kehumatta – laitteessa on huomattava määrä ominaisuuksia, mutta silti se on selvästi helpompi käyttää kuin mikään aiemmin kokemani. Raymarineen päädyin lähinnä siitä syystä että veneen aiempikin elektroniikka oli heidän, mutta näissä ei ole ollut kyllä mitään valittamista, ovat kranttuja vain jännitteen putoamiselle. Tutka on digital HD –sukupolven kupuantenninen, jonka tuottama kuva on kyllä erittäin tarkka.

Vapaavahti

Veneeseen on rakennettu meripunkat salongin sohviin, joissa vapaavahti ensisijaisesti nukkuu sekä takahytin leveään punkkaan. Näin ruorimiehellä on aina jonkin tason huutoyhteys vapaavahtiin.
Veneessä on myös MOB-hälytin, joka herättää vapaavahdin, jos ruorimiehen lähetin poistuu veneen alueelta.

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live