Close

Asuttavuuden parantaminen

Pienen veneen asuttavuuden kehittämisessä ensimmäinen pohtimisaihe itselläni oli miten kasvattaa asuintiloja. Tämä tarkoitti käytännössä istumalaatikon mukavuustason parantamista lähemmäs sisätilojen tasoa, joka samalla kohentaa viihtyvyyttä myös matkalla.

Ulkotilojen parantaminen

Maestro 35:n ulkotilat ovat varsin suuret pituussuunnassa, koska sisäänkäynti tapahtuu ns. välikannen jälkeen. Välikansi on integroitu varsin onnistuneesti itse istumalaatikkoon, jolloin lähes yhtenäistä oleskelutilaa on pituussuunnassa useita metrejä. Tämä on hyvä lähtökohta ulkotilojen kehittämiselle.

Sprayhood

Sprayhood tarjoaa tervetullutta suojaa elementeiltä

Talismanissa oli valmiina sitloodan roiskesuojat, jotka lisäävät tuntuvasti tilan suojaavuutta, mutta sprayhood oli vain ns. luukunsuojaavaa mallia. Tämä on hyvännäköinen ratkaisu, mutta ei tarjoa kovin paljon suojaa. Vaihdoimme tilalle varsinaisen sprayhoodin, joka suojaa erityisesti oleskelutilojen etuosaa. Sprayhoodin teki paikanpäällä pohdittujen mittojen mukaan Esa Lötjönen EL-Tuotteelta. Esa on varsinainen velho räätälöityjen suojaratkaisujen saralla. Varsin onnistuneen näköisen sprayhoodin tekeminen tähän venemalliin ei ole helppoa, koska luukku on kovin keskellä runkoa ja dorade-venttiilit sekä luukkutallin päällä sijaitseva pelastuslautta rajoittavat sprayhoodin etuseinän loivuutta. Päädyimme korkeuteen, joka oli mielestäni hyvä kompromissi, näemme ruorilta myös sprayhoodin yli, lapset mahtuvat istumaan suorana sen alla, aikuiset hieman kumarassa ja luukusta kulkeminen on helppoa jyrkkyyden vuoksi. EL-Tuotteen sprayhoodien tunnusmerkit, erillinen hirvennahkainen tartuntakahva, sekä kännykkätaskut ovat mainioita lisävarusteita.

 

Bimini (top)

Bimini tarjoaa suojaa auringolta ja varauksin myös sateelta

Bimini on Floridan lähistöllä oleva saaristo, mutta samalla auringolta ja sateelta suojaava katos, joka on kuitenkin avoin edestä, takaa ja sivuilta. Aurinkosuoja on kriittinen osa etelämaiden purjehdusta ja sadesuoja taasen muun Euroopan satamissa oleskelua. Tämän sekä sprayhoodin tilaaminen oli itse asiassa ensimmäinen toimenpiteeni kun edellisen vuoden elokuussa aloin tätä reissua suunnittelemaan.
Bimini on räätälöintiä vaativa osa, koska rakenteen jalat tulevat yleensä juuri siihen kohtaan, missä jalusvinssien kahvoja pyöritetään ja suojan korkeus on yleensä sellainen, että ison puomi yleensä törmää siihen joko sen alta tai yltä. Lisäksi jos takastaagi ei läpäise biminiä tässä venemallissa, bimini ei tarjoa ruorimiehelle juurikaan suojaa. Bimini otetaan pois vain harvoin ja sen on hyvä kestää kovia tuulia. Tässä auttaa metallinen lisätukirakenne, joka ottaa tukea takakaiteesta ja lukitsee kaaret yhteen. Kokemukseni mukaan remmeillä eteenpäin kiristettävissä bimineissä ongelmia tuottaa remmien ”soiminen” tuulessa sekä niiden kaksoistehtävä tehokkaina kulkuesteinä. Bimininkin, samoin kuin muut katoksen osat, teki Esa Lötjönen.

Juuri äskettäin luin yhden idoleistani, Rod Heikellin artikkelin, jossa hän kehui vuolaasti biminiä olennaisena osana matkapurjeveneen varustelua ja mainitsi senkin että eivät oikeastaan koskaan ota biminiä maailmanympärimatkallaan pois. Rodin pilottikirjoja olen lukenut varmasti tarkemmin (ja ehkä enemmänkin) kuin kenenkään muun kirjailijan tuotantoa konsanaan, joten tiedän että mies tietää mistä puhuu. Itse olen kuitenkin nauttinut usein tähtitaivaan tuijottelusta ja tämän bimini päälläollessaan estää. Meidän tapauksessa bimini saadaan tarvittaessa niputettua takastaagin ympärille suppuun ja suojapussiin. On tosin vielä epäselvää kuinka usein tätä kuitenkaan tarvitsee tehdä, koska ulkotilan etuosa (välikansi) on liikkeellä ollessa avoin ja tuijottelun voi hoitaa myös sieltä käsin.
Valot biminin alle on toteutettu koukulla ja magneetilla kiinnitettävillä led-valoilla. Biminin katolla on kiinnityslenkit lisäaurinkopaneeleille.

”Pappateltta”

Pappateltta lisää ulkotilojen käytettävyyttä satamissa

Ruotsissa suomalaiset matkapurjeveneet erottaa hyvin paikallisista kanssasisaristaan puuttuvan pappateltan avulla. Kyseessä on ulko-oleskelutilat peittävästä teltasta, jonka avulla ulkotilaa voidaan käyttää sisätilanomaisesti myös sateisina tai tuulisina päivinä. Bimini on hyvä lähtökohta rakentaa pappateltta lisäämällä siihen vetoketjusaumalla ikkunalliset seinämät. Maestron tapauksessa teltasta saa vieläpä erityisen ison kun satamassa siirtää ison jaluksen varvaslistaan kiinni ja yhdistää sprayhoodin biminiin kangaskappaleilla. Näin koko ulkotilasta saadaan yksi tuulelta ja sateelta suojaava tila, joka on tietysti ulkoapäin kaikkea muuta kuin kaunistus, mutta sisältä sitäkin mukavampi.

Pehmusteet ja matot

Koska halusimme ulkotilojen olevan lähempänä sisätilojen mukavuustasoa, teetimme ulos neppareilla kiinnitettävät matot sekä istumaosien pehmusteet. Olennaisena osana suunnitelmaa olivat myös Hannan ideoimat tyynyt, jotka toimivat tosi hyvin mm. nostinvinssejä vasten, siten että tyynyn läpi ei tunnu yhtään mitään allaolevasta terävästä ja kovasta esineestä.

Pehmusteet teki meitä aiemminkin auttanut Suvasmariuudesta hyvin kevyestä 3DEA materiaalista.

Välikannen pehmusteet ja matot (nepparit vielä kiinnittämättä)

Tämä materiaali kuivuu nopeasti, ei homehdu ja mahdollistaa hyvän mukavuuden myös ohuena pehmusteena, joka lisäksi painaa vain hyvin vähän.
Tämä oli itselleni tärkeä kriteeri, koska korkea pehmuste muuttaa istumalaatikon erkonomiaa ja on vaikea säilyttää sisällä. Paino taas on iänikuinen murhe kaikille veneille. Materiaalin suurin heikkous on kellumattomuus, eli vanhaa ohjetta, merkitse mies-yli-laidan paikka ensimmäiseksi käsiin osuvilla esineillä, eli istumalaatikon pehmusteilla, ei kannata tässä tapauksessa kuunnella.

Ihan kaikkia asuttavuusideoita en kuitenkaan toteuttanut ja mm. lämmittimen lisäsuuttimen asentamisen istumalaatikkoon jätin tekemättä, erityisesti kun matkan varsinainen kohde oli etelässä.

Sisätiloista

Sisätiloissa asuttavuutta ei pystytty tai osattu merkittävästi parantaa. Merkittävin parannus oli sisämatot, jotka myöskin teetettiin Suvasmarilla. Nämä lisäsivät yllättävän paljon viihtyvyyttä sekä turvallisuuttakin, koska perinteinen puinen turkki on huomattavasti mattoa liukkaampi ja muotoon leikattuna matto pysyy jarrumateriaalin avulla yhden kauden kokemuksen perusteella hyvin paikallaan ilman nepparikiinnitystäkin. Samalla ratkaisu suojaa puuturkkia lasten leikkimisen aiheuttamilta naarmuilta.

Uusimme myös verhot vaaleiksi sekä vaihdoin wc:n pumpun takaisinvalumista estäväksi ”twist-and-lock” -malliksi. Muutos lisäsi selvästi mielenrauhaani ja siivosin vanhan pumpun varaosaksi. Myös makeanvedenpumppu vaihdettiin uuteen koska vanhasta alkoi kuulumaan hiukan huolestuttavia ääniä. Säästin senkin silti varaosaksi.

Suihku myös kannella

Vesikonetta on käsitelty muuallakin, mutta onhan se totta että asuttavuus paranee, kun vettä on käytettävissä suhteellisen vapaasti ja sitä riittää suihkuihin. Veneen wc-tilat ovat pitkälti puuverhoiltuja, joten suihkun ottaminen sisätiloissa ei ole aina erityisen kiinnostavaa. Koska sitloodan takaosa ei ole tässä venemallissa iso ja kumivene on suunnitelman mukaan usein roikkumassa taaveteissaan, päädyin lisäämän suihkunkäyttömahdollisuuksia vaihtamalla sisäsuihkuun 4m letkun, jonka avulla suihku saadaan wc:n ikkunasta sivukannelle ja letku riittää siirtymiseen hiukan ikkunasta sivuun ja seisaallaan suihkutteluun. Jos moottoria ei halua käynnistää lämpimän suihkun vuoksi, saamme suihkuveden lämmitettyä etelässä myös erillisellä mustalla ”suihkupussilla”, eli täytetään pussi vedellä, laitetaan roikkumaan aurinkoon jolloin aurinko lämmittää pussin sisällön.

Pentteri

Uusittu liesi

Pentterin tekniikkaa parannettiin uusimalla jääkaapin koneikko uudempaan Isotherm ASU –varaavaan koneikkoon, joka ainakin yhden kauden kokemusten perusteella pitää sekä ruoat aiempaan koneikkoon verrattuna tasalämpöisempinä sekä säästää runsaasti sähköä.

Kaasuhella vaihdettiin uuteen ENO Gascogne 2-liekkiuuniin, joka tarjosi aiempaan lieteen verrattuna paremman astioiden kiinnityksen merenkäynnissä, paremman puhdistettavuuden, sekä syttyy jopa ainakin kotisatamassa vieläpä nappia painamalla. Lieden viereen asennettiin myös kaasuhälytin, koska aiempi lietemme hiukan yllättäen ei ollut selvinnytkään koeponnistustestistä. Tämä herätti varsin konkreettisen huolen kaasuasioistamme.

Hankimme myös matkalle mukaan Camping Gaz -pullossa olevaa butaania sekä tähän liittyvät konversio-osat. Otamme mukaan myös yhden suomalaisen nestekaasupullon (käsittääkseni butaani/propaanisekoitus), jonka pitäisi taata toimivuus myös kylmemmässä ilmanalassa, butaani kun ei välttämättä höyrysty alle 15 C-lämpötilassa, mutta tarjoaa sytyttyään hiukan propaania paremman lämpöarvon. Muilta osin olen ymmärtänyt että Camping Gaz on myös saatavuudeltaan ylivoimaisin kaasupullotyyppi eteläisessä Euroopassa.

Ilmanvaihto, lämmitys ja valaisimet

Veneessä oli valmiina kokoluokalleen tyypillinen mukavuusvarustelu: lämminpainevesi, diesel-puhallinlämmitin sekä joukko sisävaloja. Valaisimien polttimoiden vaihtaminen ledeihin ei parantunut valojen tuottamaa tunnelmaa, mutta pieni kulutus taas mahdollistaa valojen lähes rajoittamattoman käytön. Dorade-venttiilit ovat mielestäni yksi kohokohta, koska näin veneen ilmanvaihto toimii myös avomerellä sekä veneen seisoessa rannassa.

Varastotilaa on lisätty verkottamalla hyllytilaa, jonka käyttöä on tehostettu laatikoimalla. Hedelmiä varten asennamme vielä verkkokassin katosta roikkumaan.

Kauppareissuista

Meillä on kyydissä yksi taitettava polkupyörä kauppareissuja ja ”tutkimusretkiä” varten. Suojapussissaan polkupyörä on kannella lähinnä ruma möykky, mutta toivon että sen tuottama hyöty ylittää ulkonäön tuottaman mielipahan. Olen aina ollut hieman kateellinen naapuriveneillä kun ovat laskeneet polkupyöriään laiturille…

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live