Close

Miksi vesikone?

Tarvitseeko vesikonetta kukaan

Vesikonetta (watermaker) ei välttämättä tarvitse kukaan, joskin valtameren ylityksessä joudutaan hyväksymään isojakin riskejä, jos matkalle lähdetään vain pienillä tankeilla varustetulla veneellä.

Mielenkiintoista debaattia asiasta on Yachting Worldin sivuilla esim: top 10 tips for an Atlantic Crossing http://www.yachtingworld.com/blogs/elaine-bunting/416802/top-10-tips-for-an-atlantic-crossing, täyttä asiaa tämäkin. Toisenlaisen kuvan saa kun kysyy ARC:in osallistujilta mitä varusteita he ovat pitäneet tärkeinä. Esim. vuoden 2009 haastattelun tuloksessa vesikone oli toisena (http://www.slideshare.net/BMEA/preparation-for-bluewater-sailing) heti autopilotin jälkeen ja muistaakseni 2011 kolmantena.

Hengissäpysyminen

Kuinka paljon vettä ihminen sitten tarvitsee hengissä pysymiseen? Vastauksia riittää laidasta laitaan, noin 1,5 litrasta – 15 litraan/hlö/päivä riippuen ilmastosta ja henkilöstä sekä minkälaista ruokaa valmistaa. Kokemuksellinen hajonta veden tarpeesta on ihmisten välillä laaja: http://www.cruisersforum.com/forums/f91/how-much-water-per-day-930.html. Veden säästämiseksi on tarjolla monia konsteja, kuten peseytyminen ja astioiden pesu suolavedellä ja makealla vedellä huuhtelu käyttäen suihkepulloja. Tropiikissa ja useissa muissa sateisissa ilmastoissa sadeveden keräämisellä saa tankit pidettyä täytenä. Itse olen käyttänyt vedentarpeen työlukuna 8 l/hlö/pv (reilu 2 gallonaa) ja kertonut matkan oletetun pituuden kahdella. Näin ollen esimerkiksi eräs suunniteltu legi Gibraltarilta Madeiralle vaatisi vettä 8 pv * 4 hlö * 8l = 256 litraa. Talismanin ilmoitettu tankkikapasiteetti on 190l, eli kanistereihin pitäisi varata vettä 60 litraa (kiloa) tai ostaa yhden ihmisen kokoinen kasa juomapulloja.

Eläminen veneessä

Vaikka tarkoituksenamme on sekä elää veneessä että lisätä riippumattomuutta satamista, ”camping” elämäntyyli ei ole ollut tämän reissun tavoitteena. Vedenkulutus kasvaa huomattavasti suuremmaksi jos haluaa käydä suihkussa uinnin jälkeen tai huuhdella vinssejä yms. makealla vedellä. On mielenkiintoista mitata minkälaiseksi vedenkulutus todellisuudessa sitten muodostuu, mutta työlukuna olen käyttänyt kaksinkertaista (16 l) vedenkulutusta minimiin verrattuna. Tämä tarkoittaisi päiväkulutuksena meidän tapauksessa 64 litraa, jossa marginaalia kasvattaa oletus 2 pienen lapsen aikuisia pienemmästä kulutuksesta.

Veden puhtaus

Yksi tärkeimpiä syitä itselleni vesikoneen hankkimiseen oli veden puhtaus – kuinka vakava merihätä syntyisi jos tankeissa oleva vesi aiheuttaisikin samanaikaisen vatsataudin molemmille aikuisille? Vesikoneen tuotantoprosessissa syntyy puhdasta juomavettä painamalla merivesi suurella paineella membrane –osan hyvin pienistä rei-istä läpi. Taidan hiukan yksinkertaistaa asiaa, mutta reikien koko on säädetty sillä tavalla sopivaksi että vain puhdas vesi mahtuu toiselle puolelle. Tosin elollista sisältöä tuhoavan UV-lampun tarvetta menetelmä ei täysin poista.

Vedenpuhdistuskemikaalit lupaavat kyllä tankeissa olevan kraanaveden puhdistuvan niillä juomakelpoiseksi, mutta näyttää olevan luottamus omalta osaltani näihin hieman heikko. Todennäköisin ratkaisuni olisi ilman vesikonetta kuljettaa mukana muutamia kymmeniä litroja pullotettua vettä, mutta tähän ei taas löydy järkevää säilytystilaa ja veden jatkuva raijaaminen kaukana olevista kaupoista on koettu jo useilla Välimeren purjehduksilla varsin ärsyttäväksi operaatioksi. Kolmas vaihtoehto on totuttaa vatsansa sietämään eri maiden kraanavesiä.

Entä jos laite hajoaa

Vesikoneiden maine epäluotettavina vehkeinä on laajalle levinnyt. Olen saanut itseni kuitenkin uskomaan että uusi teknologia, suodattimien oikea-aikainen puhdistaminen sekä oikeaoppinen asennus ovat vieneet ratkaisun aiempaa luotettavammalle tasolle. Taas kerran yksi mielenkiintoinen testin aihe miten laite todellisuudessa palvelee! Mutta jos laite nyt kuitenkin hajoaa? Suunnitelmani on seuraava:

  • Vesikone syöttää tuotetun veden vain toiseen tankkiin, toisessa tankissa on laiturilta otettua kemikaaleilla puhdistettua vettä.
  • Ohjaan vesikoneen tuottaman veden ensin lavuaariin jossa testaan sen suolapitoisuuden kannettavalla mittakojeella ja vasta kun laatu vastaa tavoitetasoa, ohjaan veden tankkiin.
  • Pidemmillä matkoilla pidetään tankit päivittäisellä tuotannolla täynnä, samoin 2 varakanisteria. Jos kone hajoaa, meillä on tiedossa kuinka tiukkaa vedensäännöstelyä tarvitaan. Jos moottori hajoaa mutta olemme aurinkoisella alueella, veneen aurinkopaneelit mahdollistavat myös vedentuotannon rajoitetun jatkamisen, tosin tällöin joudutaan annostelemaan sähkön käyttöä jääkaapin, vedentuotannon, valojen ja navigointilaitteiston osalta.

En aio käyttää laitetta satamissa enkä kaupunkien läheisyydessä lainkaan, koska nykyisessä asennuksessa ei ole tällä erää öljyn erotinta eikä elollisia sisältöä tuhoavaa UV lamppua.

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live