Close

Sähkökeskuksen uusiminen

Sähkökeskuksen uusiminen oli hieman tuskainen päätös, koska tiesin työn olevan suuri sekä sitä kautta varsin kallis. Lisäksi sähköt tuntuivat toimivan lähes virheettömästi ja ainoaksi oireiluksi jäi kontaktihäiriö salongin valoissa, joka ei yksittäistapauksena päätöstä helpottanut.

Kytkimiä liian vähän

Tehtaalta tulleessa keskuksessa kytkimiä kuitenkin oli vain 12, mikä tarkoitti että yksikään uusi laite ei saanut automaattisulaketta ja joitakin laitteita oli jo aiemmin liitetty suoraan pääsulakkeen taakse.

Vanhat automaattisulakkeet

Selkein peruste päätökselle oli kuitenkin mielestäni vanhat automaattisulakkeet, jotka olivat suunniteltu käsin irrotettaviksi ja osa niistä jo ikääntyessään hieman roikkui painovoiman vaikutuksesta. Kaikki tämä viittasi jännitehäviöiden mahdollisuuteen eli ylimääräiseen sähkönkulutukseen sekä ongelmien kasvuun, kun vene joutuisi olemaan pidemmän aikaan valtameriaallokon riepoteltavana. Lisäksi kaikki kytkennät oli tehty abiko-liittimillä, joissa kytkentä perustuu siis pelkkään kitkaan, ei ruuvikiinnityksiin. Kytkentöjä oli taulun pieneen kokoon nähden mielestäni myös tarpeettoman paljon, kun itse kytkimet olivat erikseen sulakkeista. Plus ja miinuskískoista oli tästä syystä hieman vaikea saada selvää ja pelko että saisin korjata sähkökeskusta yksin ns. tien päällä tuntui pelottavalta, kun veneen sähköjärjestelmä oli jo kasvanut miehen mittaan.

Uusi sähkökeskus

Mestarinäyte sisältä

Sähkökeskus ulkoa

Tilanne muuttui täysimääräisesti kun Santeri Lehto (SL-Huolto T:mi) teki uuden sähkökeskuksen Blue Sea Systemsin osista. Blue Sean osat ovat mielestäni erittäin laadukkaita ja yhdistettynä erinomaiseen työn laatuun ja visuaaliseen asetteluun, lopputulos tuottaa edelleen itselleni suurta mielihyvää! Blue Sean yksi parhaita puolia on myös joustavuus – voit tilata heidän suuresta valikoimastaan tai teettää yksittäiskappaleina nimikylttejä sähkötauluun hyvin kohtuulliseen hintaan, joka huomioiden itse taulun hinta asettui jo varsin kilpailukyiseksi. Nimikyltit ovat myös hienovaraisesti taustavalaistuja, jolloin pimeässä oikean kytkimen löytäminen on helppoa.

Blue Sea Systemsin automaattisulakkeet ovat sekä ABYCin että EU:n  viranomaisvaatimusten mukaisia ja tyyppiä ”magnetic hydraulic”, menetelmä joka reagoi tyypillistä ”thermal magnetic” sulaketta nopeammin oikosulkutilanteeseen tai ylivirtaan erityisesti korkean lämmön ja kosteuden vallitessa ympäristössä.  Tämän turvallisuushyödyn voi halutessaan toki arvioida lähinnä marginaaliseksi, koska varsinaisia veneisiin liittyviä ongelmia ei ainakaan omaan tietooni ole raportoitu lämpöön reagoivien sulakkeiden osalta. Pidän kuitenkin ABYCIn eli American Boat and Yacht Councilin tiukemmasta linjasta veneiden turvallisuusvaatimusten osalta meikäläistä systeemiä parempana ja tämä osaltaan selittää miksi amerikkalaisten valmistajien ratkaisut tuntuvat näissä asioissa niin laadukkailta.

Uudet pääkytkimet

Myös veneen pääkytkimet uusittiin Blue Sea Systemsin pääkytkimillä, jotka on mitoitettu siten, että virrat voidaan katkaista vaikka moottorinlatauksen päälläolleesa.

Miksi edelleen perinteisillä sähköjohtimilla?

Tätä kysymystä en kauaa pohtinut, mutta pitihän se joka tapauksessa käsitellä – aivan samaan tapaan kuin N2K verkot ovat mullistaneet vene-elektroniikan integroinnin data bus – runkokaapelimenettelyllä, myös sähköt voidaan rakentaa vastaavalla ”distributed power” lähestymistavalla erillisten kaapelivetojen sijaan.

Nigel Calder on aina pitänyt veneitään teknologialaboratorioina ja hänen blogikirjoituksensa vuodelta 2008 Capi2 –järjestelmästä osoittaa että teknologia on ollut tarjolla jo useita vuosia. Uudet Hallberg Rassytkin sisältävät jo tehtaalta tullessaan saman lähestymistavan, tällä kertaa EmpirBus -valmisteisena.

Ideana on välttää ylenmääräistä johdotusta, sulaketauluja ja lisätä verkkoon älyä esim yhdistämällä useita toimintoja yhden ohjelmoitavan napin taakse runkokaapelilla, johon voidaan lisätä sitten useita toimijoita verkon paikallisiin noodeihin.

Sopii vain uusiin projekteihin

Selvisi kuitenkin varsin nopeasti että tämä menetelmä sopii vain täysin uusiin projekteihin, koska veneen kaikki sähkövedot olisi pitänyt samanaikaisesti uusia. Nyt meillä on suurin osa olennaisista sähkövedoista ja komponenteista uusittu, joka tuntuu minusta olevan riittävän turvallinen taso ja esimerkiksi valaisimien johdotusten uusinta ei vain tunnu maksavan vaivaa suhteessa vain vähän lisääntyneeseen turvallisuuteen. Lisäksi koin Talismanin olevan jo sen verran vanha herrasmies/nainen sekä tulevaisuutemme tuntematon, että testatummat ratkaisut sopivat sekä tyyliin että varmatoimivuusvaateeseen hyvin.

 

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live