Close

Venevalinnasta

Veneen vaihtaminen on massiivinen projekti

Yksi tärkeimmistä syistä lähteä tälle reissulle tällä veneellä oli ymmärrys siitä että veneen vaihtaminen on massiivinen projekti, joka vie onnistuessaankin kaksikin vuotta ennen kuin kaupat kahdesta veneestä on tehty, veneeseen on totuttu ja siihen osataan luottaa, jos se luottamuksen edes ansaitsee.

Onnekas vene

Nykyisessä Talismanissamme on lisäksi yksi tärkeä ominaisuus jota ei oikein pysty rahalla ostamaan: se on onnekas – toiset veneet ovat vain onnekkaita ja toisia vaivaa huono onni. Asiasta on kirjoitettu kolumneja alan lehdistössä jo vuosikymmeniä. Talisman on pitänyt sekä meistä, edellistä omistajistaan että itsestään huolta erinomaisesti ja vailla mitään ongelmia. (Luulen että onnekkuuden taustalla piilee hämmästyttävä totuus: veneillä on nimittäin melko varmasti sielu…luin asiasta viimeksi mm. Tom Cunliffen vahvasti puoltavan näkemyksen :)).

Fin Keel rungoista

Jos jätetään henkinen puoli sikseen, fin keel veneiden ominaisuuksia matkapurjehduksessa voidaan tarkastella vailla kiihkoa – tämäntyyppisen rungon suurimpia etuja on kyky pitää etäisyyttä ”lee shoreen” kaikilla tuulikulmilla, hyvä manoveerauskyky satamissa sekä pieni polttoaineen kulutus ajettaessa moottorilla. Riippuen purjehdusalueesta veneen loistava nousukulma kryssillä on sekin etu. Haittapuolelle päätyvät pienet tankit, heikko säilytystilan määrä, suuntavakavuus, peräsimen suojattomuus sekä karilleajossa syntyvät kuormat kölin takaosan päällä olevaan runkorakenteeseen.

Oletan myös että autopilotti joutuu tällaisessa veneessä tekemään enemmän töitä pitkäköliseen runkoon verrattuna ja kuluttamaan näin enemmän virtaa.Muistutan tässä yhteydessä Joshua Slocumin ennätyksestä pitkäkölisellä Spraylla: 23 vuorokautta putkeen koskematta ruoriin… Myös cruising-varusteista johtuva ylikuorma heikentää monesti tämäntyyppisen veneen purjehduskykyä enemmän kuin painavamman ja laajarunkoisemman veneen tapauksessa. Kuten aina, veneet ovat kompromisseja ja tankkien sekä akkujen mahduttaminen pilssiin ratkaisee juuri ne ongelmat joita fin keel runko tuottaa. Pitkäkölisempi runko voinee toisaalta taas menettää pitkälti kaikki ne edut joita fin keel rungosta taas on saatavissa.

Rungon vahvuus

Liberaali lasikuidunkäyttö lisää turvallisuudentunnetta (tämä n. metrin päästä kölistä kohti vesilinjaa)

Maestro 35:n parhaita puolia on erittäin tukeva runkorakenne, joka kyllä tuo mielenrauhaa. Materiaalipaksuudet ovat todella asialliset sekä rungossa (metrin päässä kölistä laminaatin paksuus yli 25mm) että kannessa, asia joka on kyllä tullut selväksi kun veneeseen on tehty muutoksia. Materiaalipaksuuden lisäksi vakuuttaa rakenteiden ja viimeistelyn korkealuokkainen työnjälki sekä hyvälaatuisten materiaalien käyttö.

Vanha konstruktio vs. uusi konstruktio

Vanhemman rungon etuna modernimpiin konstruktioihin on tietynlainen, toki katsojan silmästä riippuvainen sopusuhtaisuus, sekä peräsimen pito eri olosuhteissa. Itse uskon lisäksi että kannen läpi kulkeva masto on rakenteena tukeva ja sivuille sojottavat levittäjät vähentävät isonpurjeen kulumista myötätuuliosuuksilla. Kutteristaagi sopii mastonhuippurikiin hyvin. Mastonhuippurikillä toki menetetään kyky käyttää suurempaa tehokasta isopurjetta. Suurta genoaa pidetään hankalana käsitellä, mutta itse en ole siitä yksin purjehtiessanikaan kapeilla väylillä kärsinyt. Ainakin se tarjoaa neliöitä heikoille tuulille.

Vanhemman rungon kauneuden vastapainoksi voidaan laskea heikkoudeksi menetetty vesilinjan pituus keulan sekä perän ulkonemien vuoksi että perän kapeus nykyveneisiin verrattuna – tällöin sekä takahytin että istumalaatikon koossa hävitään. Tosin pienen istumalaatikon tyhjentymisessä aallon murtuessa sinne voi nähdä myös selkeitä etuja. Vene ei myöskään purjehdi myötätuulisektoreihin yhtä nopeasti kuin leveäperäinen vene. Tosin jos mennään tietyn pisteen yli, eli tehdään niin leveä perä että joudutaan tukeutumaan kahden peräsimen malliin, siirrytään uudelle riskialueelle – köli kun ei enää suojaa kumpaakaan peräsintä alati saastuneempien merien kelluvilta esteiltä. Vanhanmallinen köli tuo lisäksi turvaa pohjakosketuksissa ja ankkuroitaessa – tämäntyyppinen köli ei jää pohjan uriin niin helposti jumiin eikä kerää muiden veneiden ankkuriketjuja ulokkeisiinsa kun niitä ei ole. Akselivedon ansiosta pohjassa oleva reikä on huomattavasti sail drivea pienempi, joka itseäni rauhoittaa potentiaalisessa tapaamisessa valaan kanssa.

Rullaus

Mukavuuspuolesta on toki pakko todeta sen verran että suuremmassa rungossa tilaa on enemmän sekä ihmisille että tavaroille ja tämä on kova paikka kun pohtii nykyisen veneemme kokoa. Toisaalta itselleni merkittävin seikka mukavuusaspektissa on käytös avomerimainingissa ja oman käsitykseni mukaan veneen ”pesukonemaista” rullausta ei estä mikään muu kun (yhden) rungon kasvattaminen yli 45 jalan kokoon. Vesilinja on paras rauhoittajista. Kaksirunkoisia en (varsin teoreettisen) kaatumisriskin sekä leveyden tuoman parkkeeraushaasteen vuoksi ole tosissani vielä pohtinut. Uskon lisäksi että pitkäkölisyys sekä painokin tuovat veneen liikkeisiin mukavuuselementtejä, joita meillä ei ole.

Pienehkön veneen eduista

Jos pitkästä vesilinjasta on etua, on pienuudestakin etunsa – kunnossapitotöitä on vähemmän, rikin voimat ovat huomattavasti pienemmät ja veneen käsittely kovassa kelissä tuntuu vähemmän uhkaavalta. Satamamaksut ovat selkeästi pienemmät, samoin polttoaineen kulutus. Ehdoton etu on 1,8 metrin syväys, jolla vielä pääsee useimpiin hyviin ankkuripaikkoihin maailmassa. Pienemmän veneen saa pienempi aalto menemään nurin, mutta myrskyhallintastrategioista löytyy kyllä vaihtoehtoja jolla tähän tilanteeseen ei tarvitse ajautua.

Yleistä matkaveneiden valinnasta

Hieman amerikkalaispainotteinen, mutta kuitenkin kattavin lista tunnetuista matkavenetyypeistä löytyy huippukokeneen John Nealin sivuilta. Lista ei ole kaiken kattava ja Johnilla on selkeitä mielipiteitä – mm. maailman mahdollisesti yleisin maailmanympäripurjehdusvene Tayana 37& ei ole listalle päässyt. Kalliimpi ja laadukkaammin viimeistelty Taswell viereiseltä tehtaalta täällä kuitenkin mainitaan, joten kyse lienee laatunäkemyksestä, ei Taiwan-vastaisuudesta. Johnin lempivalmistajasta ei juuri jää mitään epäselvyyttä.

  • Twitter
  • Facebook
  • E-Mail
  • LinkedIn
  • Windows Live